Sunday, March 25, 2007

يا مصر

يا مصر

يا مصر اصحى وصحى كل الموجودين
دا طريقنا كان مليان بالناس الطيبين
مافضلش منهم الا شويه صغيرين
احفاد فراعنه وقبط ومسلمين
وشباب عجايز وهما صغيرين
ماشيين بنبكى فى غربه وحنين
يا مصر اصحى وصحى كل الموجودين
متجمعين ... متفرقين ... من كل شكل وكل دين
واقف تاريخنا هناك حزين
واقف بيبكى على السنين
واقف بيندة على الامل
يمكن يكون فى ايديه عمل
يرجع الماضى اللى كان
امجاد حضارتنا زمان
وترابنا يشهد على الزمان
دا ترابنا واخد على الحنان
واخد فى حضنه شهيد زمان
بأيدين شهيدنا اتفتحت كل البيبان
واقف شهيدنا وقلبه مليان بالامل
يحكى على الديب والحمل
والـلى اتــــعمل
كنا شباب مليان أمل
كنا اما نفرح تضحك الدنيا ويهرب الملل
كنا اما نبكى تخضر الصحارى وينشق الجبل
يا مصر اصحى .... والبسى توب الامل

محمد فوزى

10 comments:

شخبطة ملوكى said...

اخى العزيز محمد فوزى
ان شاء الله نصحى و تصحى معانا مصر كلها ارض و سما و مايه و نيل و خضرة زى ما المفروض تكون من زمان
بس احنا نصحى و نفوق و نخلص العمل
كلمات جميله و احاسيس راقية
جميليا محمد

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

يارب يخليك يا طارق

ياريت الناس تفهم اننا بنحب بلدنا اوى اوى اكتر من اى حاجه حلوة فى الدنيا وبنتمنى لبلدنا كل خير ويارب يارب نشوف مصر احسن واحسن يارب يارب اللى جاى يبقى احسن.

شخبطة ملوكى said...

محمد
يوجد فى مدونتى : ديوانى .. مع الشعر نحيا قصيدة اتمنى ان تروقك
ياريت اسمع رايك

أحمد سلامــة said...

ربنا يحمي بلدنا ويهدي شعبها الغلبان اللى نصه مش عارف مصلحته فين ونصه التاني عارف ومطنش ونصه التالت لو أمكن لسه في منه أمل
قصيده جميله
تحياتي

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

احمد سلامه : تحياتى ليك مش على دخولك بس هنا لا علشان كمان انك اتحت لى فرصه انى اشوف واعرف مدونتك اللى عجبتنى جدا وكتاباتك حلوة بجد .
تحياتى ليك . محمد فوزى

BaSsMa said...

حلوة ياشمس

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ميرسى ليكى يا بسمه

اسعدتنى زيارتك

الوردة السوداء said...

حلوة اوى

وعجبنى كمان اوى اسم المدونة

بجد انت جامد جدا اوى
يعنى خالص

شخبطة ملوكى said...

يارب يا محمد
ان شاء الله نشوفها زى ما تستحق

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عزيزتى الودرة السوداء
ميرسى لذوقك الرفيع جدا جدا بجد اخجلتينى بزوقك وفرحتينى جدا بتعليقك الرقيق . ويارب اكون عند حسن ظنكم بى دايما .

اخى العزيز طارق المملوك :

تعرف ان انت دلوقتى والله وبدون مجامله اخ روحى لى واشعارك فعلا بتعجبنى وردودك وزياراتك لمدونتى محسسنى بأمل وبأحساس جميل اول مرة احسه

بجد يسعدنى زيارتك الدايمه لى فى المدونه واتمنى ان علاقتنا متبقاش على النت وبس
لانى حسيت اننا بجد اخوات وربنا يارب يوفقك .