Thursday, April 5, 2007

طال انتظار الحـــــــــــريه

طال انتظار الحريه
- بصورة حتميه
وليست بالافتراضيه
او بالعفويه
...............
جاءت الحريه بعد ان غابت
جاءت بصورة جليه
جاءت كعادتها بهيه
جاءت كمنحه الهيه
................
هى ليست بالهلاميه تستطيع لمسها
لو ان خطواتك متأنيه
صامدة فى وجوة الطاغيه
...............
اى طاغيه فى وجه الحريه
يسقط فى الهاويه
فالحريه تعشق الصراعات
الداميه
التى تنكسر فيها شوكه كل طاغ وطاغيه
................
هى قاسيه... هى حانيه.... هى رغبه كل مظلوم وباكيه
...........
هى حلم كل النفوس الحانيه
هى ملاذ الضعفاء والمكلومين
من اباطرة العصور القاسيه
وكل ملعون يبحث عن السيطرة الفانيه

فأهلا بالحريه .

شطحات هلاميه عن الحريه

6 comments:

كلام لوجيك said...

ياسلام عالقصيدة الشعرية
اللى طالعة بكلام ميه المية
موضوعها غاية فى الأهمية
تحياتى لشاعر الحرية

اسامة سامى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

shokran leek kteer ya osama ala kalamak elgameel da

we hammdellah ala salamtak bakalak ketter mesh benshofak
ebka tamenna aleek
mohamad fawzy

الوردة السوداء said...

كلامك حلو

ومعقول
بس هيوديك فى داهية
خاف على نفسك يابنى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

الوردة السوداء :(

انت هاتخوفينى ليه بس

عموما انا ماليش فى السياسه اطمنى
انا بعيد كل البعد عن المواضيع دى ومش بتكلم فيها مش علشان انا خايف

لاء عشان انا مش متخصص فيها
ماهو كل واحد لو اتكلم وهو مش فاهم زى مابيحصل العمليه هاتبوظ فانا سايب المواضيع دى للمتخصصين مش بحب افتى واقول انى علامه وجهبز
انا بحب الشعر مش اكتر ولو عملى مشاكل يبقى بلاش احسن . انا ورايا ناس عايزينى لو حصلى حاجه هايموتو ورايا

شخبطة ملوكى said...

اخى العزيز
كلمات جميله تنبئ بقلم واعد
نصيحة من اخ اكبر ان تترك القافية ولا تلتزم بها كل هذا الالتزام ستجبرك على وضع كلمات تخرجنا من الجو الذى تريد
ولكن الخلاصة هايل
تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

الاخ العزيز طارق المملوك

شكرا على نصيحتك الغاليه جدا على قلبى .

والله هو موضوع القافيه انا موش عارف اسيبه خالص وبحاول بس اهو بتعلم كل يوم يمكن ربنا يكرم و واغير الاسلوب

محمد فوزى