Wednesday, April 18, 2007

مشكله العنوسه فى مصر المحروســــه

البنات عايزة ايه ؟ ؟ ( عريس على المقاس طول بعرض وابن ناس )

فى ايامنا دى وايامنا الجايه كمان بتختلف مطالب البنات وبتتغير . طريقه التفكير اسلوب الحياة اللوك او الطله

او النيو لوك . اذن اتسائل هل البنات بتدور على الموضه الجديدة ولا بتدور على الفكر الجديد ؟

ولا بتدور على بوى فريند جديد ؟

الله اعلم حاله من التوهان والضياع بتمر بيه البنات الان مش البنات بس الحقيقه لكن كل الشباب

بس البنات اكتر .

الجواز ولا اثبات الذات ؟ تقولك البنت لاء جواز ايه اثبات الذات ويوم ما سن البنت يعدى ال 25 ياأخبببببببر

الحقو هاتو عريس بسرعععععععععععه البنت هاتبور زى الارض اللى بارت وساعتها الباير تبقى اولى ؟ ببيت ابوها .

طيب لما البنات كدة كترت اوى وموش لاقيه جواز

مشكله العنوسه فى مصر المحروسه

لما كدة البنات بتكبر فى السن وبيحصل مشكل لا حد لها ولا حصرلها والشوارع تشهد وابوباب الجوامع تشهد برضو وشارع جامعه الدول العربيه يشهد ، ليه بقى مزنقينها على نفسنا .

وتروح تخطب البنت من دول وتقول اكمل نص دينى تلاقى ان الرد اللى بيتقالك يطلع النص اللى كان عندك ويطفشه : ( عرض المطالب )

اولا : شقه تمليك ( فى مصر الجديدة / مدينه نصر المهندسين انشاء الله )
ثانيا : شبكه تمليك ( لان دلوقتى ظهر انواع جديدة من الشبكه الايجار بتتأجر زى الفستان كدة ليله واحدة وترجع تانى ) وطبعا دى ظهرت نتيجه للمنظرة الفارغه ناس موش لاقيه تاكل وتقولك لاء نأجر شبكه بقى ايجار وخلاص هو نصيبنا كدة وقعنا فى عريس منيل مش لاقى ياكل نأجر (شبكه اليوم الواحد ) الناس تشوفها وتزغللهم فى الفرح ونبقى نقول ان العريس اتزنق بعد كدة كان بيعالج امه واى كلام وخلاص واى منظرة والسلام ودا طبعا لان قيمه الشبكه التمليك دلوقتى حدث ولا حرج .

ثالثا : فرح فى فندق : خمس نجوم ***** ( انتر كونتينينتاك / او خالتك او اى فندق اى شاب من عائله متوسطه ميحلمش يشرب فيه كوبايه ميه ساجعه ) .


رابعا : بعد كل اللى فات لسه التقيل ورا ( غرفه النوم والمطبخ والسفرة والسجاجيد والنجف والتحف والتنجيد والتنفيض على العريس ) حلوة دى طيب والعروسه........ لاااااااااااا العروسه مابتجيبش غير شنطه هدومها والكياس البلاستيك وسكينتين واحدة تقطيع والتانيه تشفى هههههههه .

طيب اشربو بقى اللى عايز الجواز بقى يجيبلو معلقه .

وبتقولو العنوسه زادت ماهو لازم تزيد وتفيض وتغرقنا ومشاكلها لازم تظهر

ومن ردود فعل العنوسه :

الافراح والليالى الملاح

تروح الفرح من دول تلاقى البنات كلها واو حاجه كدة نازله من هليوووود

شعر وميكب وروجاجو وايلاينر ومسكرة وحاجه زى الفل تزغلل ، ويبدأ الفرح واتفرج يا سلام فاشون شو و فساتين ايه وبيرفيم , ورقص على كيف كيفك

وكل واحدة عاوزة عريس على المقاس طول وعرض وابن ناس

وكله يغنى ( حد عايز قلب فاضى قلب طيب قلب هادى قلب كله حنان وعطف يخطفك من الحزن خطف قلب نفسه يحب حتى قلب عايز ينسى ماضى )

وصباح السهوكه وسلملى على دوللى شاهين ( انا غير كل البنات اللى انت عرفتهم) .

تانى حاجه : الانترنت

البنت على الانترنت بتبقى حاجه تانيه خالص شخصيه وايه تحولك من كلامها وردودها وتطلع عينك على ماتديلك الموبايل وهو مع نص شباب القاهرة الكبرى بضواحيها وتكلمها فى الاخر يا خبرررررررر كلامها كدة نصه انجليزى على فرنسى على لغه عجيبه من اللغات اللى انت مسمعتش عنها وتقول وووووووووواووو دى بنت ستايلش ومن الاخر تطلع من بولاق ( خالص تقديرى لشباب وبنات بولاق ) العيب مش فى المنطقه العيب فى اللى بيعيش عيشه غير عيشته وبيخرج من جلباب الحاج باباة ودا موش للبنات بس دا للشباب كمان
تلاقى الشاب من دول لابس وفانكى وروش طحن وموبايل حاجه تخبل ومفيش فى جيبه غير سيجارتين فرت كليوباترا .

طيب على ايه المنظرة على ايه نعيش على بعض كلنا ظروفنا على قدها ليه موبايل ب3 الاف ليه سجاير اجنبى وانت بتشحت ليه شبكه ب5 وعشرة ودا اقل حاجه ليه شقه تمليك فى الزمالك ليه فرح 5 نجوم ليه تكلفه مالهاش لازمه ليه؟

ليه بنحب نأزمها على نفسنا طيب اهالينا وليهم دماغهم احنا بقى نكسر القيود دى

مشكلتنا كلنا اننا مش بنعرف نتكلم عن مشاكلنا بنحب نحط رجل على رجل فى وش اللى قدامنا وبنتكبر على بعض بشكل بشع ، وأدى النتيجه الشعب المصرى لم ينجح احد مشاكلنا يتزيد وهمومنا اكتر موش على مستوى الجواز والعنوسه لا لا خالص
دا على المستوى الاخلاقى كمان زاد الفقر والسرقه والغش الميك اب غطى وشوشنا
الانحراف زاد بين الشباب والعهر والعرى والبطاله وربنا يسامح ناس اباحو عمليات الترقيع عشان الشباب تنفس عن رغباتها وربنا يستر على اللى جاى
محدش بقى ضامن يشترى بطيخه ويفتحا تطلع قرعه :)।
ولنا الله
محمد فوزى



17 comments:

abdala said...

فعلا يا بوب للاسف دا الواقع اللى احنا عايشين فية ونصيحة للاهالى ماتصعبوش الدنيا على العريس اللى جاى يتقدملكم يعنى الحياة الزوجية مشاركة مش لازم يجيب هو كل حاجة ممكن العروسة تبقى تجيب حتى النجف والجاجيد مع شنطة هدومها !

ana ga3an said...

شوف الحكاية مش منظرة ولا ناس غاوية فشخرة
الحكاية اننا شعب يستاهل كل اللي بيجرالة
اة والله العظيم

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عبد الله : شكرا على تعليقك
هو ممكن العريس يجيب كل حاجه بس العروسه تبعد عن الشنط البلاستيك
:( وربنا يستر ومتنساش فرح اخونا محمد عيد ربنا يكون فى عونه .

انا جعان : شكرا على مرورك الكريم
احنا نستاهل عشان احنا اللى بنعمل كدة فى نفسنا طيب اهالينا وليهم تفكيرهم طيب احنا كشباب وعايشين المعاناة وطفحنا الدم على مالقينا شغل اول ما الشاب يشتغل يتنك على الناس دا نوع من النقص . ربنا يبعدنا عنه.

ana ga3an said...

الواحد من دول يبقى ماشاء الله عليه طول بعرررررض
ومثقف وواخد شهادة تسد عين الشمس

وخارج مع اهله والا اصحابة
ورامي مفتاح العربية على الطرابيزة ومعاها الموبايل لزوم الوجاهة
وحاطط رجل على رجل ومبتسم للحياة

ويجيلة الجرسون من هنا يحط ايدة في المنيو من هنااااااا
ووشة يجيب الوان و يدور علي حاجة بجوز جنيهات
ربنا يعافي الجميع

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

انا جعان :

منظرة فارغه مالهاش لازمه تقول لاى حد اقابلك فين يقولك والله انا ممكن اقابلك فى الفور سيزون اصل قعدتى كلها هناك وهو موش عارف يقرى حتى المنيو .
دا مرض نفسى بجد فيه ناس تقعد معاة يقولك وانا ماشى بعربيتى الجديدة اة مش انا غيرت عربيتى من اسبوعين وكنت بجربها على طريق المنصوريه عديت صحيح على الفيلا بتاعه ابن عمى اصل ابن عمى بقى عندة مزرعه هناك جمب ابن خالتى اصل احنا عيلتنا كلها ماشاء الله عندهم عزب وفيلل ويدخلك فى حوارات
انت مش فاهم منها حاجه .
فشخرة كدابه . وربنا يشفى
نفسيات مريضه .

gohayna said...

اولا موضوعك جامد جدا

بس انت ظالم البنات شويه

لا شويتين كمان

مش كل البنات بالشكل
دا

صحيح السائد الايام دي كدا بس برضه لسه فيه بنات محترمه متهمهاش المظاهر يهمها الشخص يكون متدين عنده اخلاق علشان يتقي ربنا فيها لما يتجوزها

لسه فيه اهالي بتدور علي ابن الناس النتدين حتي لو كان ظروفه علي قده

كفايه انا متدين واخلاق
وربنا يغنيه بعد كدا

لسه فيه بنات بتروح الافراح وهما محجبات وانيات ومحترمات وملتزمات كمان

انا عارفه اني الي بتكلم عليهم دول قليلين دلوقتي

بس موجودين

بس الموضوع عايز تعب شويه
انك تلاقي واحده زي دي

تبقي مامتك داعيالك

تحياتي يا فندم

mo'men mohamed said...

ربنا يبشرك بالخير
بس أنا متهيألى إن الكلام ده مبقاش موجود دلوفتى
فى ظل إن عدد البنات زاد جدا على عدد الذكور وبكده نسبه العنوسه حتزيد جدا كل أب طبعا يحب أن بنته تتجوز احسن جوازه ولكن مع مراعاه ظروف الشاب ده وحالته
مش معنى إنه عايز بنتهم يبقى يتأمروا عليه و يبهدلوه طلبات
أما حكايه إثبات الذات دى مش داخله دماغى
البنت المكان الوحيد اللى تقدر تثبت فيه ذاتها هو بيتها وبين عيالها و زوجها لوقدرت إنها تخرَّج نشأقادر على أن يقول لا إله الا الله بحق دون خوف أو رهبه ، جيل كأسامه و على ، يبقى بكده هى قدرت أنها بحق أم
إنها بحق لهاذات تمثلت فى نتاج عملها
أما عن موضوع الشات و النت فلا تعليق

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه :
اولا انا برحب بيكى جدا فى البلوج والحمد لله ان الموضوع عجبكو ، بس هى الفكرة انى مش كاتب موضوع خيالى او بظلم البنات ابدا والله دا موضوع من الواقع اللى انا عايشه وبوشف اصحابى بيتعرضو للموقف دا كل يوم فى اختيار بنت الحلال والصعاب والاهوال اللى بنقابلها فى حياتنا من الشغل والبيت ومتطلبات الحياة لرحله البحث عن النصف الاخر او ( الشريك المخالف ) كما يطلق البعض .
اما موضوع ان فيه بنات محترمه دا طبعا موجود الاحترام موجود وعدم الاحترام موجود بس انا حبيت ابرز فئه معينه موجودة بكثرة فى مجتمعنا دلوقتى ولما الواحد يدور على البنت المحترمه هيلاقى بس اهم شىء يتقى ربنا ويسلم امرة لله
وربنا مش بينسى عبيدة مش بس فى موضوع الجواز والارتباط لا ابدا فى كل اتجاة من اتجاهات حياته فى شغله وفى رزقه واهله وبيته وبعد كدة الزريه الصالحه انشاء الله واخيرا فى اخرته ، ويارب يحسن ختامنا جميعا .

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

اخى الكريم ( احباء فى الله )

جزاك الله الخير كل الخير فى تعليقك الجميل

والله انا نفسى كل الاهالى يكونو بنفس مستوى تفكيرك بس المشكله فى ان فيه ناس على قدر عالى جدا من الثقافه وبرضو مش بيحسبوها كدة .

انا والله يمكن او سبب كتابتى للموضوع انه بيمر قدامى موقف مماثل لكن الاهل مش موافقين الا بشقه تمليك وفرح فى احد اكبر فنادق البلد على الرغم من ان الشاب لا يستطيع على كل هذا التعجيز برغم ان ( الاهل موافقين على الشاب من حيث الدين والثقافه ومركزة الاجتماعى ) الا ان نزعه التعالى والفشخرة مسيطرة عليهم .
يبقى مش كل الاسر بتقدر التدين او الثقافه او تقدم عمر البنت لا ابدا

الا الا من رحم ربى .

gohayna said...

وصلت فكرتك

تمام يا سيدي

وبراءه كمان

والف مليون شكر علي دخولك عندي وكلاك الي بجد اكتر من رائع

تحياتي

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه :

اخجلتم تواضعنا يا فندم، اما بخصوص مدونتك فهى بجد مدونه ممتازة وشيك جدا
جدا كمان .
تحياتى محمد فوزى

أحمد سلامــة said...

بيتهيألي يا محمد ان الموضوع برضو مش بالوهم ده
اكيد في اسر بتساعد اللي بيتقدم لو كان كويس
الموضوع مش حرب معلنه على الشباب
لكن برضو كلامك سليم في اسر كتير بتبقى طلباتها تعجيز
والبنات بتزود الباقى بتعسفاتهم المختلفه
شكرا
تحياتي لك ولمدونتك الجميله

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

اخى احمد سلامه :

اولا انا بحب اشكرك على زيارتك لمدونتى

ثانيا احب اهنيك على مدونتك الجميله .

اما بخصوص موضوع الجواز او الارتباط انا مارصدتش الجواز فى حد زاته انا رصدت الجوانب السيئه طبعا فيه ناس زى الفل ومحترمه وشاريه وبتساعد العريس ويمكن كمان بتشيل عنه الحاجات التقيله لكن زى مافيه الكويس فيه الوحش .
وبعدين لو اخدت بالك انا رصدت موضوع المنظرة ودا اعتقد ان الشعب المصرى بأكمله بيعانى منه تصدق بالله فى ابسط الاشياء فى حياتنا اقولك مثلا مثلا

اللبس لازم تقول انه مستورد وماركه عالميه علشان المنظر دا النظام فى الشغل عندى : البرفان لازم تقول انه اوريجينال ومش تركيب ودى نصيحه المدير الادارى قالهالى :( تخيل بدل مايفهمك الشغل لا بيفهمك ازاى تتمنظر

لو احنا غيرنا من نفسنا اكيد بجد مش هايبقى لافيه عنوسه ولا ديون ولا ازمه من اى نوع الرجوع الى عاداتنا وتقاليدنا وقبلهم الرجوع للدين هو طوق النجاة لينا .

محمد فوزى

Anonymous said...

السلام عليكم

والله يا بنى معاك حق
في الكلام ده

اولا بوست واقعي وعبر
وجميل
ثانيا شكرا على زيارتك مدونتى المتواضعة
نورتنى كتيرر

ثالثا انا بعترض..البنت بتروح بشنطة هدومها وكيس بلاستيك و2 سكينة
لا ..نسيت البتاع اللي بيسن السكاكين
:Dافترض تلمت في نص الشغل

أكيد طبعا بتفق مع جهينة
بس انت وضحت وجهة نظرك
يالا ..براءه على رأيها

سلاماتي

نورهان مفيد said...

عندك حق في كل اللي قولته
ومبختلفش معاك خالص
تحياتي

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

mesh2dra
: نورتينى واسعدتينى بزيارتك

وبعدين انتى خوفتينى زيادة ما انا خايف انتو مابتنسوش حاجه خالص حتى المسن بتاع السكاكين موش ناسيينه حرام والله حرام .

لنا الله احنا الرجاله .

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

نورهان مفيد :

شكرا لزيارتك لمدونتى المتواضعه

الغريب جدا ان البنات تتفق معايا فى كلامى يعنى موش بيعترضو لمجرد الاعتراض والجميل اكتر ان اللى بيعترض بيوضح وجه اعتراضه ، ودا يخلينى اقف امام كل بنت عندها وجهه نظر واتجاة فى الحياة وانحنى
تقديرا لتفهمها .

محمد فوزى