Thursday, March 15, 2007

وشـــوش


وشــــوش الــــناس

دا وش يضحك قصادك

وهو بـــألف وش

تدور بوشك عنه

يسرقك ويغــــش

تصفى له تانى فى يوم

وتقول خلاص معلش

يجرحك من تانى

برضه ماتتعلمش

ووش هادى صريح

مكتوب عليه تصريح

او دعـــوة للتفاريح

انا عمرى يوم ما اغش

ووش كـــــله حنان

بيفكــــــــرك بزمــــــــــان

ايام ماكنا وشوش

فى اللفه ما اتفطمتش

ووش تانى جرىء

فطموة غيار الريق

قايد فى قلبه حريق

ماهو اصله طار ماعرفش

كان نفسه يبنى العش

ويعيش مايتألمش

لكنه يومها اتمنى

انه يموت مايعيش

محمد فوزى

7 comments:

شخبطة ملوكى said...

اخى العزيز محمد فوزى
كلمات جميله و معبره عن حال شعب
تامنى ان يموت ولا يعيش تلك الايام السوداء
ولكن اخى الحبيب لن نتمى الموت و لنجعلنا هم يتمنونه بدلا منا و يلعنون اليوم الذى جلسوا فيه فوق العروش و الكراسى التى تلتصق بها الابدان
دام قلمك المرهف

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ربنا يخليك يا احلى شخبطه ملوكى

دا من فضل ربنا على ان كلامى ممكن يمس قلب اللى بيقراة .

ومنتظر جديدك يارب يكون فى اقرب فرصه

كلام لوجيك said...

الله عليك يا محمد
جميلة بشكل مش معقول
والله من غير مجاملة كلماتك دي من اروع ما قرأت فعلا
تشبيهاتك وتلويناتك وفلسفتك الموجوده بين الكلمات رائعة حقيقي

عاوزين حاجات من النوع ده باستمرار

قويه قوية حقيقي
تحياتى
اسامة

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

كلام لوجيك

شكرا لكلامك الرقيق يا اسامه دى شهادة
اعتز بيها واحطها قدام عينى باستمرار
بتوفيق ربنا وبتشجيعكو انشاء الله هايبقى فيه احسن واحسن

Anonymous said...

محمد،

كلماتك بتزداد تعبيرا ، بوست رائع ورسم دقيق للوشوش و اسمح لى ان اقول رسم، و لكن انا ايضا امنى ان لا اتمنى الموت و اشار طارق نفس الرأى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

باكينام :

شكرا ليكى على ردك الجميل وحسك المرهف

واحب اوضح انى لما بكتب انا ببقى مش عارف انا بكتب ايه ببقى واعى اة بس بخلى اللى جوايا كله يطلع على الورق اللى حاسه كله بكتبه ، بتبقى حاله اشبه بحالات الوجد اللى بيتكلم عنها الصوفيه ببقى طاير هايم .

سواء الشعر او الرسم او اى فن محترم دا بيبقى هبه من الله عشان نطلع اللى جوانا ويارب يارب ما نستخدم الهبه دى غير فى الشىء المفيد .

شخبطة ملوكى said...

محمد
بما انك بتحب الشعر
اتمنى انك تمر على مدونتى الثانية
ديوانى .. مع الشعر نحيا
تحياتى