Thursday, February 22, 2007

الحريـــــــــــــــــه المسؤلــــــــــــــــه

انا قريت على مدونه سؤال غريب جدا حابب انى اقوله يمكن تفكرو فيه زيى او تفكرو فيه بشكل تانى

او ماتفكروش فيه خالص وتقولو ايه الغباء دا !!!!!


هو الواحد لما يموت هايحصل ايه لايميله ؟ سؤال عادى ماهو ممكن اى انسان يموت وايميله يتقفل صح

بجد سؤال تافه وخصوصا للناس اللى مايعرفوش يعنى ايه ايميل ويعنى ايه ان دا نافذة او شرفه لى بطل منها للناس واجهتى للدنيا يعنى اصل الموضوع كبير لانى النت دا والايميل هو بجد اكتر مكان بحس فيه بالحريه لاء مش انا بس دا كل الناس بتتكلم براحتك وبدون حدود يعنى انت مثلا راجل كحترم وبتشتغل وطول النهار بالبدله والجرافته والحركات دى وبتشرب القهوة من مناخيرك قدام الضيوف عشان البريستيجو لما بتدخل النت تبقى حاجة تانيه مسخرة لامواخذة وانتى يا انسه هاديه وعسوله ورقه رقه مووووووت بتدخلى النت يتغير كلامك وتبقى فانكى فانكى وبت من الاخر والعكس صحيح .


بس بجد السؤال اللى محيرنى ( ايه اللى هايحصل بعد ما اموت : الناس اللى عرفانى هاتزعل على ....... ممكن وفيه ناس هاتفرح وتقول بوبى وراح ههههههه برضو جايز طيب الناس اللى اتعاملو معايا على النت من غير مايشوفونى هايفتكرونى ازاى وبايه ؟نفسى فى اجابه ولو ما افتكرونيش يبقى النت دا حاجة من الاتنين يا حلم ومش حقيقه بالتالى هايكون جزء من الواقع خيال ؟ ازاى دا بقى انا هاتجنن يا اما النت دا حقيقة وموجودة وكل حاجة وفل الفل ولكن احنا اللى قلوبنا اتقفلت اوى ومش عاوزين نعرف بعض بجد على المستوى الانسانى مش هنا فى مصر بس لاء دا فى اى مكان فى العلم ناس كتير اوى بتتعرف وما بتشوفش بعض ومابيحسوش ببعض بجد نوضح تانى

ان كل واحد فينا ليه كام شخصيه فى الشغل حاجة والبيت حاجة والنت حاجه تانيه خالص بس بجد اللى حاسه ان النت هو اكتر شخصيه بتبقى طاغيه لان دى الشخصيه اللى بنبقى عاوزين نكونها بجد لان فى البيت ضغوط والشغل ضغوط طيب امتى شخصيتك الحقيقيه بتظهر ؟ اقولك على النت اكتر مكان فيه مساحه حرة من التعبير
بس برضو بنلاقى ان النت اكتر مكان فيه مساحه للكذب برضو ماهو براحتك بقى مافيش رقابه

بس روحنا ولا جينا ربنا مضطلع وشايف وفيه رقيب وعتيد على يمينك وعلى شمالك يعنى ايه؟

يعنى برضو فيه سؤال شكل انهاردة يوم الاسئله العالمى

لو كدبنا على النت ربنا هايحاسبنا ؟

اة طبعا دا رأيى هو فعلك على النت دا مش فعل حقيقى باختيارك حد قالك تكتب كذا ولا كذا هو حد جبرك تكدب

ولا حد جبرك تعمل ايميل اصلا يبقى انت فاعل وحر ومختار يبقى انت حر والحريه لازملها مسؤوليه

تحجمها وتقومها . مش عارف انا ايه اللى اثار الموضوع دا عندى بس يمكن يكون مش عندى انا لوحدى وممكن يكون فيه ناس تانيه غيرى فكرو نفس التفكير

انا من فترة قابلت واحدة وكانت بتكلمنى وقعدنا نتكلم شهور على انها بنت صغنونه فى الشعرينات لكن وخدو بالكو من لكن دى اكتشفت فى النهايه فى سن والدتى طيب ايه سبب كدبك يا حاجه ؟ قالت انا ماعيشتش ايام شبابى انا انسانه ضاع منها حلمها واتجوزت راجل حرمنى من كل احساس وكان اكبر منى بكتير المهم اخترت فيها ولما اكتشفت حقيقتها كانت بتعمل ايميلات تانيه وتكلمنى برضو تانى وتخبى شخصيتها وتعمل انها برضو بنت صغيرة بقيت اعرفها وتعمل ايميل تانى وتالت وقولى انا مش عارفه انا عرفتك سنى الحقيقى ليه انا كنت مرتاحه وانت بتعاملنى على انى بنت صغيرة ؟ يمكن تكون دى الاجابه اننا بنهرب من واقعنا هنا على النت

حد يرد ويعقب افادكم الله
.

No comments: