Tuesday, August 19, 2008

أنا و نَفٌسى ... همسة عتاب



عنبر العقلاء رقم 1 : قسم الخطرين جدااااااا


نَفٌسى: أخدت حقك من كل اللى ظلمك ومش بإيدك د ا بانتقام إلهى

على مستوى العمل ، وعلى مستوى الحياة الاجتماعية ، والعاطفية

اومال اية ؟ عاوز إية تانى ؟

انت على فكرة مش بتسامح !!

ودا غلط جدا إنت زى الجمل تنضرب وتخزن !!!

انت حابب انك تتشٌفى وتتمتع بإنكسار اللى قدامك ؟؟

أنا : اة وجدا وجدا وجدا كمان

نَفٌسى: انت هاتمرضنى لية انا مش عاوزة أصاحب إنسان معتوة او حد مريض

انا : اة انا مريض نفسى ، لأن نفسى مش راضية عنى وانا مش راضى عن نفسى

نَفٌسى: يعنى إنت مش طايقنى لإنى نفسك ؟؟؟

انا : انا فعلا مش طايقك يا نفسى عارفة لية ؟

نفسى : لية يا أنا !!!!

أنا : علشان انتى كنتى فين يا نفسى من زمان لما اخترت غلط لما وقعت ، كنتى فين .. ولا كنتى معايا

دلوقتى زعلانة منى !!

انا برضوا وبعصبية : كنتى فين لما ناس كتير وقفت ضدى ، كنتى فين لما إتألمت وبكيت ، ماسمعتش منك

صوت اوحتى همس فى ودانى يصبرنى ، ينصحنى ، يقوينى ، اقوم ألاقى اللى يقف معايا مش هو نفسى ، من

برة نفسى ، لو نفسى ماتنصحنيش يبقى انا عليها ما ابقيش ، علشان كدة كارهك

زى ماكرهت كل اللى وقفوا ضدى علشان كدة يا تتغيرى يا هاعيشك فى جحيم بلاش ضميرك يعمل على

راجل دلوقتى ، هاعيشك فى مرض ، السكوت اللى سكتية زمان هاحولوا لتفكير باستمرار هاخليكى فى ألم ليل

ونهار

علشان كدة ما اسمعش كلمة منك عن إنى بتشفى أو فرحان

اة فرحان لكنى ما ظلمتش بالعكس انا المظلوم

ولوا المظلوم الايام دى بقى مريض نفسى يبقى انا مجنون وهاشتغل فى الجنان الهندى اللى مفيش منة علاج

واللى بيخلى صاحبة يتعامل معاملة اطفال ودا أحلى شىء فى الدنيا .

اخد حقى واضرب واهين واشتم وفى الاخر اعمل اهبل ومجنون

لو جنانى هايجيبلى حقى يبقى يا أهلا بالهبل والجنان ، هاصلبط ايــــون هاصلـــبط

نَفٌسى: حتى على يا أنا ؟

انا : حتى على اى حد يا نَفٌسى ..

انا بقيت إنسان جديد

انا موش عارفنى

انا توهت منى انا موش أنا

زمان لما كنت بخاف على أحاسيس الناس اللى قدامى ومابحرجهمش كنت باخد بالجزمة القديمة ايوة جزمة قديمة وريحتها مقرفة

دلوقتى انا بقى مش بهاجم لله فى لله لوحدى ، انا بدافع بس خير الدفاع الهجوم بهاجم وباكل وبفترس وبخربش

وباكل اى حد ، ولما عملت كدة بقيت باشا وبية وأفندم وبحلم يتقالى يا معالى الـــ كمان علشان إية بقيت بتعامل نفس المعاملة

مع اى حد ، المؤدب انا اكتر منة ادب ، الاصفراوى انا كركم اكتر منه ، والعصبى بقلم واحد بقوة وعيونك

محمرة هايخااااااف جدااااااااا جنس البنى ادم نمرود مايختشيش

زمان محمد على باشا الكبير قالها المصرى دا معروف ديتة ، شعب يجمعة ناى ويفرقوا كربـــــاج .

صح يا باشا انت قديم برضوا وخبرة .

ومن بعدك فهمنا الدرس كويس اوى وطبقناة ونفذناة واللى من بعدك جة ونفذ كلامك بالحرررررررف

واحنا نفذنا كأننا مسحورين ، يجمعنا ناى وطبلة ورقصة وضحكة او حتة لحمة ، ويفرقنا كرباج سودانى

سيبك من دا كلة انا فرحان أوى علشان شايف حد ظلمنى اوى اوى اوى جة اليوم اللى بيتوجع زيى ومن

نفس الكاس اللى شربتة ، كنت ابكى واملى الكاس ومن دموعى أشرب لا كاس ولا إتنين بل ثلاث وأربع وعشرون كأسا أى نعم !!!!

اللهم لاشماتة ، إحنا بس بنقول اللهم لك ألف حمد وشكر .

يارب ماتحكمنى على حد ، زى ما حكمت فى ناس زبالة انا مش عاوز ابقى زيهم

ويارب يارب ماتشمتنيش فى حد ، يارب قوينى على القوى ورقق قلبى مع الضعيف .

حسبى الله لا إله الا أنــــت عليك توكلـــت وأنت رب العرش العظيـــــم .


تحذير : إذا تطابق فكر اى حد مع فكرى وشاف نفسة انه من الناس اللى ظلمتنى يبقى هو على راسة بطحة

ولو حد فاكر انى بكتب كدة علية يبقى برضوا على راسة بطحة

مش اتفقنا انى مجنون ولا حرج على المجانين

على الهامش :-

لية لية موش شايف لية

ليـــة ليــة موش شايف لية وانا عينى مفتوحة

وازاى أغنى وانا روحى مدبوحة

وازاى ولية ناكل فى بعضينا

وإحنا براح الكون يقضينا

هو أحنا لية قاسيين على روحنا

وبقينا لية نضحك على جروحنا

طب لية وفين تاهت ملامحنا

غابت سنين ونسينا مين إحنا

هو احنا مين و إزاى ولية

تبقى القلوب جاحدة

والكون يا ناس أرض وسما وإحنا

إمتى القلوب تصفى وتتهنى

والغيم يدوب تبقى الحياة جنة

إمتى براح الكون يقضيـــنا !!!!!

سمعتها من غناء روبى وألحان ياسر عبد الرحمن فى شكل أوبرالى تحفة بتعبر عن الحالة اللى بعيشها

كان معكم رئيس عنبر العقلاء قسم الخطرين اوى اوى

محمد أبو فوزى .


10 comments:

سمر الشافعى said...

وازاى أغنى وانا روحى مدبوحة؟؟؟؟؟

اه ازاى
؟
؟
؟

رصيف نمره خمســــــه said...

حلو الحوار اللى دار بينك وبين نفسك كتير بعملها واقعد اكلمها بس هى كانت معايا كده زيك عكس بعض انا وهى لكن الحمد لله بعد ما اتصالحنا بقينا واحد ونفسى اول حاجة بتهون عليا كل حاجة

عارف لو الانسان متصالح مع نفسه كل الكون هيتصالح معاه عن تجربه صخصية مش حلزونية ههههههه


احسن حاجة عشان تفضل نفسك معاك مش ضدك انك تكرمها بالتسامح
مش قصدى انك تسيب حقك وتنساه ولكن سامح عشان نفسك انت مش اى حد تانى

يارب تبقة بخير وتطلع نفسك وانت من الدوامة دى عشان هتشوف الدنيا بعين تانية بعد السلام الداخلى

سلااااااام

شجره الدر said...

وسع من وش العقلاء
اخلصوا ناولونى الولاعه عاوز اولع روما بحالها
ربنا يشفى نفسك ويهديهالك وتبطلوا كلام مع بعض
فكره حلوه انك تنشر حوار مع نفسك
تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

د / سمر :

وازاى اغنى وانا روحى مدبوحة

زى الناس كداهو هههههههه


شرفتينى يا دكتور بأسألتك اللولبية الجهنمية وياربفكرة البوست تكون عجبتك

تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رصيف نمرة خمسة :

يارب كدة اتصالح ويا نفسى زيك كدة يارب

ويارب يهدى سر الجميع

اما من ناحية التسامح فلو سامحت فالاول ابدأ وأسامح نفسى عشان ترضى عنى ولو رضيت وسامحت يبقى هاقدر اسامح الناس اللى بجد قسيوا على اوى

بس الحمد لله انا دلوقتى فى بداية توقيع اتفاقية السلام

يارب بس تكمل على خير


تحياتى يا جميل

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

شجرة الدر : ههههههههههه

وسعوا من وش العقلااااااااااااء واااااااء وااااااااء

انا سعيد ان الفكرة عجبتك برغم انها مجنونة حبتين وربنا يهدينى على نفسى بس برضوا عمرى ما هبطل كلام معاها

والا هاكون مفارقها ومخاصمها

اللى بينا مجرد عتاب ولكنة عمرة ما هايكون فراق او فصام او انفصال

تحياتى ليكى ووو كلوا يوسع علشان الحالة جت

ههههههههههه

Empress appy said...

هو احنا مالنا ماسكين نفسيتنا مبهدلنها كده ليه

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

appy:

اهلا اهلا بأبى وكوكبها الجميل

مش عارف يا أبى الظاهر والله اعلم دى حالة عامة ، كلنا نفسيتنا قايمة علينا ، بس سيبك انتى

بهدلتنى انا صحححح ههههههههه

علشان احرم

انا اتجننت ولا اية

ربنا يستر

تحياتى العميقة

ســمـــر احمد said...

و اكلمنى و اخانقنى
و احاول ابدل توب عن توب
و اكون فى الاخر انا نفسى
مين قال الطيب يكون مغلوب؟


زيارتى الاولى لمدونتك

ممكن اخد تصريح بالاقامة هنا شوية ؟

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

سمر أحمد :

اهلا بيكى يا سمر وكل سنة وانتى طيبة

طبعا يا فندم من غير إستئذان دا مكانك وبيتك تشرفى وقت ماتحبى

سعيد جدا بزيارتك وياري دايما موجودة علطول

تحياتى

محمد فوزى