Monday, June 23, 2008

كــــوخ الذكريات





كــوخ الذكريات


تراودنى الأفكار

وذكريات من نار

تتلاطم بى كأمواج على شاطىء

أمام كوخ منهار وبعض من الاحجار

يحوى فى باطنة ذكريات قديمة

كالأحجار الكريمة واللألىء الدفينة

ذكريات عمر وأفراح كالغبار

تهب كالرياح على شاطىء العمر

وفجأة تتبخر وتنهار

كالصنوان فى قوتها

كرائحة الزنابق فى رقتها

وفجأة تعصفها الامواج وتأكلها البحار

وتأتى من بعد ذلك أمواج جديدة

تغسل مابقى منها من أفكار

وتعصف بذكريات أليمة

بعد أن تمزقنى الحيرة وتلعب بى الأقدار

وأجلس وحدى أمام كوخ ذكرياتى المنهار

أسترجع مابقى منى ومابقى من أسرار

وفجأة أبكى أمطارا وأمواجا

ثم ألملم شتات الذكريات

وأغلق باب الأفكار

15 comments:

شفـقــة و إحســــان said...

الله ....ما اجمل الذكريات والحديث عنها
البوست رائع

سمر الشافعى said...

المشكله ان الواحد بيتظاهر انه كويس ومش همه حاجه فالدنيا ولا عنده مشاكل وبيضحك بس من جواه فى بلاوى سوده بس الناس بقت بتكره الحزن يمكن تعليقى بعيد عن البوست بس حبيت اقول كدا

tota said...

بقالك كام بوست مش سايبني في حالي:( هوه انت بتكتب عني ولاايه؟:((

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

شفقة هانم واحسان بك :

ميرسى يا فندم على اهتمامكم ويارب دايما كل اللى بكتبة يحوز اعجابكم

تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

د / سمر :

لا هو تعليقك مش بعيد ولا حاجة يا دكتور الناس ياما فيها واللى فيها

محدش يعلمة غير الله ولكن مش معنى كدة ان حياتنا كلها حزن واكتئاب يعنى

اكيد فية لحظات حب وسعادة وفرحة ولو حتى على الاقل لازم يكون فية شىء بيرسم البسمة على وشوشنا

تحياتى يا دكتور

محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

توتا :

من زمان يا توتا

انا مش بكتب عنك لوحدك انا بكتب عن شباب كتير كل ذنبة إنة حب وأخلص فى حبة ، ومافضلوش من الحب دا غير شويةى ذكريات

عزائنا الوحيد انها مش بتقف على حد انا بقول الكلام دا وانا اضعف من الضعف ولكن هاقوم واقف

روق كدة يا جميل

وهاستنى بوست جديد منك يفرحنى ويفرح كل الناس

انشاء الله بجد مش كلام هستنى البوست دا

تحياتى يا توتا

محمد فوزى

أحمد سلامــة said...

للذكريات طعمها
ومررارتها
فلا تنسها
ولا تستسلم لها دائما

تحياتي لك

Unknown said...

كلاك جميل و كلام معقول ما اقدرش اقول حاجة عنه
:)
تملى يا اخى الذكريات دى عاملة قلق لناس كتير
:)

عملت ايه مع العروسة الى كنت رايح لها و انت مخنوقلها دى
:)

ياسر سليم said...

الباب اللى يجيلك منه الريح سده واستريح :)

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

احمد سلامة :

صديقى الصدوق

من منا يهرب من ذكرياتة بحلاوتها ومرارتها تسكننا الذكريات ولا نسكنها

نتذكرها ونعيشها للحظات ثم نعود للواقع الذى يصبح بعد ذلك ذكريات

تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عاليا :

ههههههههههه

خرجتينى برة الموضوع خالص

عروسة دى طلعت ..............


حسبى الله ونعم الوكيل فى كل بنات حوا

وامهاتهم

فكرتينى لية

اللى افتكرناة موسى طلع فرعون

والمعنى فى بطن الشاعر


لو عاوزة تفهمى افهمك بينا وبعضنا علشان المدونين ليهم ودان

ههههههههههه


تحياتى ليكى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ياسر سليم :

حياتنا ماهى الا كلمات

بس التنفيذ صعب اوى

صعب اقفل الباب اللى جاى منة الريح علشان انا غاوى مشاكل

انا ميدو مشاكل ومابحرمش

تحياتى

Empress appy said...

وماذا تفعل عندما تحتار
ولا تجد امامك سوى الاقدار
استظل ساكنا وتترك نفسك للافكار
انها ذكريات لم يعد لها فى القلوب اوطان



دى تخريفه بتنجانى ملهاش علاقه بحاجه اوعى تاخد عليها حلو كلامك بجد

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

appy :

اهلا بأبى وكوكبها المتميز

حلوة التخريفة البتنجانى دى


تحياتى يا أبى

Unknown said...

ابشروا .. هنقفل المدونات ونقعد فى البيت
يوم الاربعاء 9/7/2008

فى المصرى اليوم كتب الاستاذ / مجدى الجلاد عن مشروع جديد

لتقييد الحريات واليكم المقال
---------------------------------------

قانون «ذبح» الفضائيات .. والـ «فيس بوك»!

ادعوكم لبحث هذا الموضوع الخطير قبل فوات الاوان