Wednesday, June 11, 2008

اللى عايـــــــشة الدور .... تعـــــنس وتبـــور


اللى عايشة الدور .... تعنس وتبور


زواج زواج زواج زواج جواز جواز جواز جواز جواز كمل نص دينك كمل نص دينك كمل نص دينك إستقرار إستقرار إستقرار حياة جديدة حياة جديدة حياة جديدة سعادة وفرحة وهدوء بال سعادة وفرحة وهدوء بال

كل هذة الكلمات تتلاحق وتدور بداخل عقلى وتفكيرى باستمرار بشكل أشبة بالمرجيحة أو الحلزونة ياما الحلزونه على رأى عادل إمام ، حتى انهار واتمدد على حافة السرير واحاول الارتخاء واحاول ان انام الا ان هذة المرجيحة تلاحقنى وتتشابك امامى صور كل من اعرفهم وكل من له صلة بى وحدثنى فى أمر الزواج وافيق صارخا واقول بسسسسسسسسسسسس خلاص حاضرررررررررر هاتجوز بس اشوف الاول واقرر والاقى بنت الحلال

وأجد كل الشخصيات تجيب بصوت واحد صارخا انا اللى هاجيبلك بنت الحلاااااااااااال !!!!!!!!!

ارد مذعورا اوك خلاص يا جماعة بس انا ظروفى شوية لسة مش متظبطة ...... ويفاجئونى محدشششششششششش بدأ مرة واحدة اخطب وربك هايكرمك ... حاضر حاضر بس سيبونى انا مهيس منكوا ومش شايف

ونبتدى المشوار : اللى مكنتش اصلا ناوى امشية الا مع الانسانة الوحيدة اللى عشقتها ولكنها فى لحظة لم تعد موجودة وربنا يكتبلها الخير بتمنى لها ألف سلامة .

السؤال بيطرح نفسة : بلدنا كبلد ظروفة صعبة وظروف الشباب مطينة بطين وارتفع سن الزواج عند الشباب من الجنسين لحد ما وصل ل 30و 25 ان مكانش اكتر المفروض يحصل إية؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقى فية تيسير يبقى فية مراعاة للظروف لا شغل ولا فلوس ولا شقق يبقى الناس تقدر الوضع والظروف

هاتقولوا فية طبعا ناس بتقدر ... اقولكوا دا كلام قعدات فارغة لما الستات تقعد تتكلم مع بعضها فى فرح ولا فى ميتم

ولا فى السوق وكل واحدة تقول بس البنت يجيلها عدلها ، يارب مش طالبين اكتر من واحد عارف ربنا ويراعى ربنا

فى البنت وفى بيتة ويكون راجل وبتاع مسؤلية ومش مشكلة يكون على قدة اهم حاجة يكون كويس ومحترممممم

لحد هنا وزى الفل كلام ناس فاهمة حلو .... ولكن !!!!!!!!!

تروح بقى تتقدم اول مرة تتقابل بترحاب

وكأنك صلاح الدين او أحد الصالحين الاولياء او من الصحابة رضوان الله عليهم

ويحصل القبول من الطرفين وكلام حلو يتقال ليك الله الله

انت شاب كويس فى زمن ضاعت فية الاخلاق فى زمن الشباب مالهمش فى المسؤلية

احنا زارنا النبى انهاردة احنا واحنا واحنا ومقدمات معروفة ومدروسة

والحياة بقى لونها بمبى وفجأة .......


نظرية المؤامرة :

انت وقعت ولا الهوى اللى رماك هع هع هع دى ضحكة مخيفة

تدخل بقى فى المعمعة

س: شغال فين؟

ج : شغال فى شركة .................. والحمد لله شركة كويسة

س : متأمن عليك إجتماعيا وصحيا ؟

ج : الحمد لله وفى احسن مستشفيات

س : طبيعة شغلك إية ؟

ج : والله كذا وكذا وكذا

س : بتقبض كام ؟ ومعلش فى السؤال وماتزعلش !!

ج : الحمد لله بقبض ................. جنية

طيب كويس والله اهى بداية ... على الرغم ان الحمد لله مرتب كويس بس ربنا يبارك

س : الشقة بقى فيييييييييين ومساحتها قد إية والدور الكام ؟

ج : والله مساحتها صغيرة بس دى مرحلة وانا مش ناوى تكون دى شقة العمر

اما عن مكانها فهى فى مكان شعبى ولكنة حيوى جدا

س : نشوفها امتى ؟

ج : اى وقت تشرفوا

ونروح ونشوف .............. وتتم الموافقة المبدئية الحمد لله

وبـــــعدها يتغير الكلام

س: ينفع تغير الشقة ؟ لانها صغيرة والبيت مش حلو والمدخل مش مريح والشارع مش ولابد والناس شكلها وحش فى الشارع ومن الاخر مش لازمانا .......

ج : مش انتوا كنتوا وافقتوا مبدئيا وتانى شىء مش اتفقنا انها مرحلة ومحدش بيطلع السلم مرة واحدة وانها مش شقة العمر مش دا كان كلامكوا

س : قدامك مهلة اسبوع تدور اوكى ؟

ج : نعم !!! اسبوع عموما الله المستعان ولكن ممكن أسال انا بقى سؤال
س : انتوا مش عايشين فى البلد دى ؟

ج : عايشين يابنى وعارفين ظروف الشباب

س : انتوا عارفين انى لسة ببدأ حياتى ؟

ج : اة يا حبيبى وربنا يعينك

س : انتوا ناويين تجوزاوا بنتكوا ؟

ج : اومال بنلعب

س : انتوا موافقين على كشخص ؟

ج : طبعا انت حد كويس ومحترم وعارف ربنا ومن جائكم من ترتضون دينة فزوجوة

س : طيب لية كدة بقى ؟

ج : يابنى الشقق على قفا مين يشيل وهتلاقى

- ارد حاضر حاضر حاضر هاشوف وفى سر ى بقول ( حسبنا الله ونعم الوكيل )

- باحتصار بعد رحلة عناء اخرى انتهى الا انى لو تخلصت من شقتى وقمت ببيعها لن اتمكن من استئجار عشة فراخ ايجار جديد ولو بعد حين ، فى ظل ارتفاع اسعار العقارات والحديد والاسمنت

- ومع ذلك تكون الاجابة منهم ( كل شىء قسمة ونصيب الشقة مش هانقول انها مش من مستوى بنتنا ولكنها مش من مستواك انت شخصيا )

- عموما انا عارف مستوايا كويس اوى والحمد لله

انا عبد الله الفقير إلى الله والغنى بالله والمستعين بالله

وبقول لكل شاب وكل فتاء ان الجواز لا يفيد ولو اتجوزت ومراتك ضربتك على قفاك اديلها قفاك الاحتياطى علشان ترتاح

قرار : مش هما عايشين الدور ودى مش تجربتى لوحدى دى مجموعة تجارب لى انا واصحابى

قررنا الاتى مقاطعة الزواج وان كان ولابد يبقى هانتجوز من برة مصر خالص

وزى ما كتبت قبل كدة فى يوست سابق ( عروسة صينى تسعدلى سنينى ) انظر البوست وقول رأيك
http://ensangded.blogspot.com/2008/02/blog-post.html

هو دا الحل ( علشان اللى عايش فى الدور يعنس ويبور ) وبوست أخر هو بوست ( مشكلة العنوسة

فى مصر المحروسة (
http://ensangded.blogspot.com/2007/04/blog-post_18.html

ومابتقفش على حد وربنا يهدى الجميع

حقيقة : الحرام مفيش اسهل منة اما الحلال صعب صعب اليومين دول

اللهم إغننا بحلالك عن حرامك

تحياتى للجميع من مهرجا ن


( الجواز مش للجميع ) .

الجواز بيعة وشروة اوعى تندب على سهوة .






9 comments:

سمر الشافعى said...

اولا ازيك يامحمد

مالك بقى شادد علينا كدا ليه دا كله نصيب اصلا واذا كان الناس دول مطلعش ليك نصيب عندهم بكره ياسيدى ربنا يكرمك مع اللى احسن منهم بس بلاش تفقد الامل

اكيد فى ناس بتقدر قيمه الراجل اللى بجد مدام مستقبله كويس وفى بنات ناس بتستحمل الايام الصعبه مع جوزها

بس بلاش انت بقى تهدى النفوووووس ورايح لامم صحابك وناويين على نيه وحشه عاوزين تسيبو بنات بلدكو يعنسو يامفتريين وتتجوزو من بره هههههههه

تحياتى ليك

Hend.feps said...

@gmail.comطب انا هحكيلك على حاجة انا عايشاها اليومين دول

زواج اخواتى البنات ... اختين

كليات قمة ... مستوى اجتماعى متوسط او فوق المتوسط نقدر نقول ... حلويين

واحدة مخطوبة من 4 سنين ... دبل بس من غير الشبكة و مكنش معاه وقتها شقة ... اشترى الشقة ... و سافر يشتغل فى الكويت ... فالشقة اللى هنا هتتقفل و مش هيوضبوها دلوقتى و اختى هتسافر ان شاء الله معاه و يبقوا يجهزوا الشقة براحتهم و والدى هيديها مبلغ محترم جدا تعمل بيه اللى هى عايزاه بدل الحاجات اللى كان المفروض يجبها فى الشقة.... و كمان العريس قال بدل الفرح نعمل شهر عسل برا مصر احسن ... هيتعمل كتب كتاب و بس

اختى التانية تقريبا هيبقى نفس المنوال و حتى نفس البلد بس ممكن يبقى فى فرح

عامة والدى العزيز و ناس تانية كتير انا اعرفهم مش بيحبوا يتشرطوا و بيحاولوا يعملوا اللى فى وسعهم عشان يجوزوا بناتهم جواز محترم
........................

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

د/ سمر

الحمد لله يا دكتور انا كويس جدا ومعنوياتى ارتفعت جدا بعد ماكتبت البوست دا ههههههههههه استريحت .

انا مش شادد حيلى والله دا انتوا اللى شادين حيلكوا على الرجالة خالص خالص

انا مقتنع تماما ان ربنا لما يأذن نصيبى هايجيلى لحد عندى ، بس دى مجرد حدوتة صغننة بتحصل كل سوم لكتير من الشباب اللى الحياة لاعبة بيهم ومدوخاهم معاها شباب كل غلطهم انهم عاوزين يعيشوا بحلال ربنا مع ان الحرام مفيش اسهل منه يبقى نسهل عليهم ولا نحط العقدة فى المنشار؟

عموما لنا الله انا قولتها لازم نعمل وقفة مصرية مصيرية علشان نحل المشكلة دى لانها لو ما اتحلتش انا مضطر اسفا اعمل دعوة لمقاطعة الزواج من مصريه انا واصحابى ههههههههه

عموما من تحت لتحت لو قدامك عروسة كويسة كدة قولى ومش هاقول لأصحابى ههههههههه

تحياتى ليكى يا سمر وربنا يوفقك


محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

هند :

فين باباكى دا بس فين دا نسخة طبق الاصل من والدى ربنا يباركلنا فى اعمارهم يارب

عزاء الشباب الوحيد عارفة اية ؟

وجود بعض الناس المحترمين من بتوع زمان اللى بيقدروا يعنى اية راجل شارى و طالب حلال ربناااااااااااا مش حاجة حرام

يارب يارب ارضى عنى وعننا كلنا


وبعدين الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات دا نصيب ويارب ادينى على قد نيتى

تحياتى ليكى وسلامى للوالد اللى بجد مش هايتعوض ،دا وإن كان يدل فهو بيدل على انة بيحب بناتة جدا وفاهم الحياة ماشية ازاى وفاهم دينة كويس فاهم يعنى اية عصمة وفاهم يعنى اية عفة

تحياتى للجميع

محمد فوزى

سمر الشافعى said...

هههههههه ماشى يامحمد بس ممكن طلب ممكن تستنى لما انا اتجوز وبعدين تضربو براحتكو وتعملو الوقفه المصريه المصيريه دى هههههههه

ربنا يارب ييسرلك الخير والحلال انت وكل الشباب ويهدى الناس اللى طالعين فوق دول

تحياتى ليك

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

د / سمر :

الا هو انتى لسة مش اتجوزتى ؟؟؟؟؟؟

ههههههههههههه

عموما قرار :

تؤجل الوقفة المصرية المصيرية للزواج من اى أجنبية حتى زواج دكتورتنا الجميلة .

إية رأيك عموما هاتحمل انا إسكات أصوات المعارضة وربنا يكرمك بأبن الحلال .

تحياتى

محمد فوزى من امام مظاهرات المعارضة .

رصيف نمره خمســــــه said...

هههههههههههههه
يالهوى ايه ده هو فعلا بيحصل مبنكرش بس انت قولتوا بطريقة تجنن
بس عارف لو كان ربنا كاتبلك فى البنت دى مكنش هيبقى فيه اى اعتراض وبعدين تقفش على الجواز ليه هو ماله هههههه

وبعدين ياعم كل البنات عايزة شقة كويسه ومش شقة بس ده كل حاجة واوقات بتجيب حاجت ملهاش مكان انت عارف شقق علب الكبريت بقة

ربنا يكرمك بس انت تخف شويه على البنات والله مساكين ومش عارفين يجوزا ههههه
(رصيف نمره خمسه)
تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

إيمى :

بينى وبينك انا اعلنتها حرب بجد

انا اصلى جوايا كتير ومبقوق منكوا


خفوا انتوا علينا وخدوا بأيدينا
احسن ماتلاقوناش وتدوروا علينا

هههههههههه إية الشعر دا الله

إذن هى الحرب - لحد ما الاقى بنت الحلال


تحياتى

Gehan said...

مختلفة معاك يا محمد...انا بنت عندى 29 سنة و داخلة على الثلاثين و اقدر اقوللك انى الحمد للهو لا عايشة الدور و لا خايفة اعنس ، عارف ليه علشان مش المهم انك تتجوز المهم انك تعرف هتعيش مع مين هتاكل و تتتكلم و تنام و تتخانق مع مين دى حياة تانية ، بقية عمرى اللى هاقضيه مع بنى ادم مش مع شقة و لا فلوس ، و احب اقوللك انى مبسوطة انى عمرى ما دخلت ف عرض ازياء اللى هو جواز الصالونات اياه و لا عمرى هاعمل كده ، انا الحمد لله باشتغل و عندى عربيتى و عندى دخلى و مش محتاجة حد يصرف عليا ، اللى محتاجاه راجل يحبنى مش راجل يبقى عاوز يتجوز و السلام ، الحياة مش كده و انا هاستناه و لو ما قابلتوش مش هابقى زعلانة لانه المؤكد انى لو ما قابلتوش و اتجوزت اى حد هادخل و هادخل واحد تانى معايا مالوش ذنب فى دايرة ملل و روتين مالهاش حدود ، عارف نفسى فى ايه؟ نفسى يختفى الكلام بتاع انتوا بتكبروا و لازم تتجوزوا و لازم و المفروض ...مين فرض المفروض ؟؟؟؟احنا اللى نفرضه دى حياتنا احنا نرسمها و نخطط لها زى ما احنا عاوزين مش زى المفروض