Sunday, August 26, 2007

مع نفسى بقول




العدم

خطيت كل الحدود
وقابلت كل شىء له صوت ووجود
وقلت للعدم
ناقصك وجود وحدود
ارسم طريقك بأيدك
وكون وجود موجود
يا عدم ازاى تكون موجود
الا ان تكون ليك بصمه
فى الموجود

_____________________________________________________

يا قلم

يا قلم هز الورق بالكلام

عاجبك ورق فاضى

بكلام اوهام
عاوزك تخط بحبرك
كلام
مايخافش من0 100 كرباج ولجام

______________________________________________________


يا أمل

خليك معايا يا أمل خليك
دا انا ماشى بخطى مرسومه
من بعديك
ازاى تسيبنى لوحدى
امشى بخطى ضايعة
دا انا قلبى كان فرحان
وخطاة متونسه بيك

محمد فوزى

13 comments:

gohayna said...

حج محمد ازيك

واخبارك ايه

وايه الصور الجامد دي يعني

نضاره وبحر وبقي والدنيا ايه جميله


اما الكلام بقي فاول مره اشوف حد بيطالب العدم بالظهور

عجبتني اوي اوي اوي
وقاعد اتخيلها
بجد لو العدم ظهر كان هيكون الوضع ازاي يعني

؟؟؟

اما الامل فدا ترياق الحياه بجد

تسلم ايدك يا محمد

وكل سنه وانت طيب عشان رمضان بقي

سلام يا حج

voice of love said...

الله ينور
كلام سليم وو انى مستغربة من دعوة العدم للظهور
بس احساسك بالأمل جميل بجد

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

gohayna

جهينه انا الحمد لله تمام اسف على تأخيرى فى الرد عليكى لانى بجد كنت واخد اجازة ومع نفسى ، اما موضوع انى بكلم العدم فدا يمكن موضوع مش انا اول حد يكلمه دا موضوع كبير جدا اسمه ( شيئيه المعدوم ) دا عند الفلاسفه موضوع جميل وكبير درسناة فى الكليه ،اما الامل فمفيش حد مننا مش ماشى بخطاة ورا الامل مش بيحلم وجواة امل مش بيعشق وجواة امل كلنا عايشين بالامل اللى بيخلينا نحلم

وشكرا لزيارتك وكونك اول حد يردعلى الموضوع وكل سنه وانتى طيبه يا جهينه ورمضان كريم علينا وعلى كل الناس .

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

voice of love :
ميرسى يا فويس لزيارتك الجميله

لكن انا مش بدعى العدم انه يظهر انا بدعيه يكون ليه وجود انه يبطل يكون عدم يبطل يكون مش شىء عاوزة يبقى شىء ويسيب بصمته فى الحياة ودى مش دعوة للعدم وبس دى دعوة لكن انسان حاسس انه مش شىء انه مش موجود بقولو ارسم طريقك بأيدك وكون وجود موجود خلى ليك أثر فى الوجود .
تحياتى ليكى

محمد فوزى

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل عام وانت اللى الله اقرب وعن المعصيه ابعد ان شاء الله
كل عام وانتم با الف خير

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا:

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

كل سنه وانتى طيبه يا رينا يارب تكونى بصحه وخير وسعادة ، وربنا يستجيب دعوانا ويجعل الخير كله فى رمضان لينا ولكل امه الاسلام بس نشد حيلنا كلنا فى رمضان ونظبط نفسنا وربنا انشاء الله هايعينا على طاعته وعلى شكرة انشاء الله

وكل سنه واحنا كلنا طيبين

تحياتى ليكى يا رينا وترجعيلنا بألف سلامه

محمد فوزى

tota said...

كل سنه وانت طيب ورمضان كريم عليك وعلي كل اهلك واحبابك
بتمنالك كل الخير
سلامي ليك

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

tota:

وانتى طيبه يا اجمل tota فى الدنيا والله اكرم
وكل سنه وانتى طيبه وبخير وصحه وسعادة دايما انشاء الله
وشكرا لسؤالك الغالى على وبجد انا مكسوف منكم والله كلكم لانى بجد مقصر فعلا مع الناس كلها بس بجد بجد ميرسى كتير ليكى وشكرا لسؤالك الغالى

تحياتى محمد فوزى

Anonymous said...

بسم الله
كل سنة وحضرتك طيب
كلام جميــــــــــــــل جدا جدا جدا
استمتعت جدا بمخاطبة الأمل
صح لسانك
و رمضان كريم
منى المحمودي

Doaa Ebrahim Aaql said...

أحسنت

مش دايما بتشد للعامية
بس كلامك جميل وعميق المعنى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

وحدانيه :

الله اكرم

وكل سنه وانتى طيبه شرفنى وجودك الجميل ويارب دايما علطووول

بس رجاء بلاش كلمه حضرتك دى ، احنا هنا كلنا اصحاب واخوات

وتحياتى ليكى
محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

برنسيس دودو :

ميرسى لذوقك الجميل ويارب اقدر اغير فكرتك وتتشدى للعاميه ، انا برضو كتبت بالفصحى وارجعى للبوستات القديمه عندى هتلاقى اكتر من حاجه بالفصحى انشاء الله تعجبك .

Yahia said...

كل جميل جدا وواضح انك شاعر وفيلسوف وليك وجهة نظر في الحياة وده شيء مطلوب.

تحياتي