Sunday, June 24, 2007

افلا اكون من الشــــاكرين


افلا اكون من الشاكرين


الانسان دا سبحان الله بجد مايميلاش عينه غير التراب ، فعلا ليه مش بنقول الحمد لله فى السراء والضراء؟

ليه نتمنى اشياء واشياء ونحلم، ولما ربنا يحققهالنا منشكرهوش على عطاياة الجميله اللى بيمن بيها علينا.

نتمنى نكبر وبنكبر ومنشكرش، نتمنى ننجح وبننجح ومانشكرش ، بنتمنى نشتغل ونبقى يااااااااة هانتجنن ونعيش حاله

احبااط، وبيكون امتحان من الله لينا على الصبر ، وننساة ، طيب ماندعى ونبتهل ونبكى فى حضن ربنا واحنا بنصلى
ونتمرمغ من البكاء ذلا امام الله،بس اللى بيحصل العكس بنشكى لغير الله ودا قمه المذله، الشكوى لغير الله مذله .

اة يبقى البكاء لله مش ذل ، بالعكس هو رجاء.. تبتل... ابتهال... مناجاة... حاله بنعيشها وبنكلم فيها ربنا ، وبنطلب منه

، حد يعرف ان مناجاته لربنا نوع من انواع الاتصال الروحانى بنقرب من ربنا اوى فى اللحظه دى وخصوصا

واحنا ساجدين لربنا، بنقرب منه جدا جدا ( واذا سألك عبادى عنى فأنى قريب اجيب دعوة الداعى اذا دعانى فليستجيبو

لى وليؤمنو بى لعلهم يرشدون ) دى رساله من الله لينا علشان نكثر من الدعاء ولا نتوسل بغير الله لان الله هو العزيز

القادر الذى قالى فى محكم تنزيله ( ولئن شكرتم لازيدنكم ) يعنى ندعى ونبتهل ونتوسل بالله فقط وايضا نشكر الله على

السراء والضراء ، وطبعا كلنا واخدانا دنيتنا وبننسى وبنلعن اليوم اللى اتولدنا فيه وبنشتم الدهر ولكن ما الدهر الا الله


حاله غريبه: حاله غريبه بتتملكنى الايام دى احلام كتير حلمتها طول عمرى ولما تتحق ليه مش حاسس بالسعادة؟


مثلا كان عندى امل انى امضى ثلاث عقود عقد الشقه وعقدالوظيفه وعقد الزواج ومؤخرا حققت منهم اتنين اللى هما

عقد الشقه وعقد الوظيفه اما الثالث فبسعى لامضاءة بفضل الله وربنا ييسر ،ولكن ايه سبب عدم الفرحه والبهجه اللى حاسس بيهم

حاليا ؟ ايه سر عدم لامبالاتى يوم ماكتبت عقد الوظيفه اللى طول عمرى بحلم بيه وانتظرت 6 سنوات بعد التخرج

علشان امضيه وايه سر عدم فرحتى بعقد الشقه بعد ما دخت فى رحله البحث عن شقه او مسكن ؟ الله اعلم


بشكر ربنا اة طبعا لانه وقفلى ناس طيبين فى سكتى ساعدونى ، بس ليه بقى الفرحه ماتكتملش سبحان الله ..... نعمه

الشكر والرضى دى نعمه كبيرة جدااااااا جدااااااااا يارب نولهانى يارب واجعلنى من عبادك الشاكرين الحامدين

الذاكرين كنت زمان بقول يااااااااة حلمى دا لو اتحقق دا انا هابقى اسعد مخلوق على الارض انا برضى بقليلى ... طيب

دلوقتى ايه اللى حاصل ؟
مش فرحان ليه مش يمكن المسؤليه لما تزيد الانسان بيخاف يفرح ؟

يمكن خايف من اللى جاى لانه اصعب ؟

خايف من الخوف فى حد ذاته ومش عارف ايه السبب ؟

يمكن انا موهوم وواهم نفسى بحاجات مش موجودة .؟

يمكن يكون ربنا بيمتحنى وبيقولى افرح واشكر غيرك موش لاقى ؟

حققت جزء كبير من احلامك ( قد يرى البعض احلامى اشياء لاتذكر لكونها ضئيله ولكنها عندى اشياء هائله الحجم لاننى تعبت فى تحقيق ادق التفاصيل فى احلامى )

يمكن دى طبيعه بشريه فى الرغبه فى المزيد الرغبه فى الامتلاك ؟

قال تعالى فى حديثه القدسى ( لو ان لابن أدم واديا من ذهب لاحب ان يكون له ثانيا ولو كان له ثانيا لاحب ان يكون له ثالثا ولا يملأ عين ابن أدم الا التراب ويتوب الله على من تاب )
يمكن الضغط العصبى اللى بتعرض له سبب ؟

الله اعلم ولكنى بحاول اكون من عباد الله الشاكرين ( ولئن شكرتم لازيدنكم ) صدق الله العظيم

الحمد لله على نعمه التى لاتحصى .

يبقى نحاول نرضى كلنا بمقسومنا ونشكر ربنا على النعم ونسيب اللى جاى لصاحب الملك هكذا قررت عدم الخوف بما قد سيأتى ، وسوف ارضى وسوف اكون من الشاكرين بحق .

محمد فوزى

23 comments:

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم
دا ايه د بئا ان شاء الله
مفيش حاجة اتخانق عليها!!!
كان نفسى ادخل اتخانق
بس ياله حالتك النفسيه متسمحش
ولون بردوا الالوااااااااااااااان عمتنى
الله يهديك يابنى ابئا اكتب با الوان فاتحه
ما علينااااااااا

لا بجد مالك يابنى ليه مضايق كدا
اللى انت بتمر بيه دا مش غريب
انها النفس البشريه
ربنا نفسه فى القرأن قال ايه
"ان الانسان لربه لكنود*وانه على ذلك لشهيد*وانه لحب الخير لشديد"
الايات دى فى سورة العاديات
تفسيرها
ان ربنا بيقول ان الانسان جاحد لنعم ربه شديد الكفران بها
وان الانسان نفسه شاهد على جحوده دا_سبحان الله زى ما انت بتقول وكلنا بنقول وحاسين_وانه حب للمال دا شديد وحريص دايما على جمعه

يعنى سبحان الله ربنا نفسه اقر بكدا بالقرأن

بس مش معنى كدا نسيب نفسنا للشيطان ونقول دى نفس بشريه لا طبعا مش دا قصدى خالص احنا طبعا لازم نجاهد نفسنا جدا زى ما ربنا أمرنا ونشكره على السراء والضراء بس فى نفس الوقت مش نحملها فوق طاقتها ان الله لا يكلف نفسا الا وسعها
اتمنى تكون فاهمنى صح

بالنسبه بئا انك مش سعيد با انجازاتك دى من وجهه نظرى شىء طبيعى لانك خلاص هتتحمل المسئوليه وظيفه وبيت ربنا ييسرلك بيه ومش لعب زى زمان
اصبحت شخص مسئول ولازم تكون اد المسئوليه
فطبيعى الغالب الخوف

بس احنا بئا نعمل ايه
نستعين بالله كدا ونقول توكلنا عليك يارب وان شاء الله هو هيقف جنبنا وهيسعدنا وهتحس بالسعادة
لما تحقق ذاتك فى شغلك
وتلاقى نفسك ادبست فى الجواز :D:D:D

ربنا معاك ان شاء الله

Marwa Friday said...

صباح الورد يا محمد ..
جميلة جدا ..الحمد لله والشكر لله على نعمه الكتيرة
ويارب صبرنا على ما ابتليتنا به ..يارب
تحيااااتي لك

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا :

عليكم السلام ورحمه الله وبركاته

معلش بئـــا عديها المرة دى من غير خناق يمكن علشان انا خزين شويتين ، بس الحمد لله انا انهاردة احسن كتيييير ، اما بخصوص الالوان ف والله انا مش لى فى الالوان خالص مع انى بحب الالوان الفاتحه وبحب البسها كمان بس مش عارف بحط غوامق ليه هنا ، يمكن زى مابتقولى الاحساس دا بسبب الضغط العصبى واحساسى فعلا بعظم المسؤليه وكبرها على فعلا ، فعلا المسؤليه موش سهله ابداااااااا

بالاضافه للتعب الغير طبيعى اللى بنشوفه فى الشغل والضغط العصبى ، بالاضافه لموضوع الارتباط ودا لوحدة كوم تانى وربنا يعينى ويعين الشباب كلها ويارب يارب يكرمك يارينا وشكرا لكلماتك الجميله اللى فعلا هونت على كتير جداااااا وبجد انتو احلى اصحاب لا اجمل اخوات فى الدنيا ى كلها
تحياتى

محمد فوزى .

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

مروة جمعه :

شكرا ليكى يا مروة وربنا يتقبل منك الدعاء ويكرمنا ويصبرنا على دنيانا ويخرجنا منها على الخير يارب ونتقابل كدة كلنا انشاء الله فى الجنه بس انا احتمال كبير اتأخر عليكو شويتين قبل ما اروح الجنه احتمال بس كدة اعدى اتلسوع شويتين كدة فى النار المهم انشاء الله انى هاجيلكو دا كلو بأمر الله استنونى فى الجنه :(

تحياتى ليكى يا مروة

محمد فوزى .

abdala said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته محمد انا عاجبنى موضوع افلا اكون من الشاكرين لأن احنا فعلا محتاجين اننا نتكلم شوية عن دينا ونفهمه اكتر لان فى كتير منا غافل عن امور كثيرة فى الدين الاسلامى واتمنى دايما المزيد من المواضيع الدينية اما بالنسبة لموضوع الشكر لله سبحانة وتعالى والرضى بما قسمه الله لنا فيقول الحق سبحانه وتعالى فى حديث قدسى يأبن أدم!خلقتك لعبادتى فلا تلعب؛وقسمت لك رزقك فلا تتعب؛وفى اكثر منه فلا تطمع فإذا رضيت بما قسمت لك أرحت نفسك وكنت عندى محمودا؛وإن لم ترض بما قسمت لك:فوعزتى وجلالى لاسلطن عليك الدنيا تركض فيها كمايركض الوحش فى البرية ولا تنال منها الاما قسمت لك؛وكنت عندى مزموما.)صدق الرسول الكريم فيما بلغ عن رب العزة سبحانة وتعالى فإذا رضى كل إنسان بما قسمه الله له وعلم ان رزقة الذى كتبة الله له لن ينال غيرةوان لا احد سمنع رزقه لهدأت نفسة وارتاح باله وشكر الله سبحانه وتعالى على نعمه التى لاتحصى على الانسان فكلا منا له رزقه الذى قدرة الله له بحكمتة سبحانة وتعالى(وفى السماء رزقكم وما توعدون)وخير نعمه انعم الله بها علينا ان خلقنا مسلمون فالحمد لله والشكر له سبحانة وتعالى على نعمة الاسلام

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عبد الله :

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، اذيك يارب تكون بخير وشكرا على اهتمامك بكتاباتى وزيارتك اللى بتسعدنى ، فعلا يا عبد الله احنا محتاجين اننا بجد نرجه شويه لديننا لان بجد فى زحمه الدنيا بقى الكل يجرى ورا الفلوس والسلطه والشغل والرزق برغم ان الرزق دا بأيد ربنا بس دى طبيعه الانسان لازم يكون دايما فى صراع اومال
اللى هايدخل الجنه هايدخل ليه علشان طبعا قدر فى وسط زحمه الدنيا انه يحافظ على دينه وعلى علاقته بربنا ويارب يارب تغفرلنا وتتوب علينا وترضى عننا علشان نرضى عن نفسنا وعن كل حياتنا امين يارب .

تحياتى يا عبد الله وربنا معاك

محمد فوزى .

أحمد سلامــة said...

صديقي العزيز محمد
المناقشة دي ممتازة واكتر من ممتازة
وتساؤلاتك الصعبة اللي في الاخر دي مؤلمة جدا
بس تعالى نتناقش شوية
مش يمكن الاحساس بالسعاده مجاش لان الوقت كان عدى
انت ادرى طبعا
انت عارف طموحاتك وقتها المناسب امتى
بس دايما احنا كشباب
بنحب بدري
ونرتبط متاخر
نشتغل بدري
ونستقر ماديا متاخر
نخلغ بدري
ونربي ولادنا برضو متاخر :)
التوقيت بيفرق جدا يا صديقي
بيفرق جدا جدا
وانت لسه معاك التوقيت كويس
--------------------------
البوست ده انا حابب انك تقراه هو بيلعب في نفس الدايرة
http://mr-coffee-coffee.blogspot.com/2007/05/blog-post.html
تحياتي يا صديقي

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

احمد سلامه :

صديقى العزيز جدا جدا على قلبى ، مناقشتك موضوعيه جدا وواقعيه فعلا احنا بنحب بدرى ونشتغل ومانستريحش ماديا الا متأخر ويمكن كمان مانستريحش اصلا بقينا زى الطور اللى بيلف فى الساقيه ومتغمى ، يا احمد الوضع فعلا مميت وخصوصا فى الشركات الخاصه لا بيتحدد وقت ولا وظيفه محددة ولا اى شىء وغصب عننا بنتعب ونتبهدل وكذلك فى كل امور حياتنا الملخص تعب كلها الحياة ، بس اللى مصبرنا رحمه ربنا والصبر اللى ربنا بيديهولنا وايماننا بربنا اللى بيهون علينا تعب الحياة

معلش دوشتك ووجعتلك دماغك اتمنى ان المرة الجايه اكتبلك قصيدة تكون مبهجه شويه

تحياتى ليك يا صديق

محمد فوزى .

Hadota ... حدوتة said...

الحمد لله على كل شىء
اللى مخليك مش حاسس انك فرحان ممك يكون كذا سبب
اولهم ان ممكن يكون عندك مشكلة حاليا طاغية او مأثرة او شغلاك بشكل او باخر

وممكن يكون انت من النوع الرزين العاقل اللى فرحته بحساب ولهفته بحساب

ويمكن لسه عشان فى الاول مش حاسس بقيمة انه حلم اتحقق فمن كتر صدمة الفرحة لسه مش عارف تتصرف معاها
صدقنى بتحصل كتير
بس لما تحس الموضوع اوى وتتعاش معاه هتلاقى نفسك نايم قايم بتحمد ربنا وهتحس بنوع من الرضا عن كل حاجة مع الوقت
انا حصلتلى حاجة حلوة كنت بتمناها اوى من فترة
ولما حصلتلى كنت حسة انه عادى انما مع الوقت بقيت حسة بنوع من الرضا والراحة النفسية اوى اوى


تحياتى
دا اول مرور ليا
اتمنى اكون صديقة
وتيجى تزور مدونتى المتواضعة

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

حدوته :
اهلا بيكى شىء يسعدنى طبعا اننا نكون اصدقاء ويكون شرف لى ،

يمكن صحيح ان فيه مشكله شغلانى حاليا هى سبب الحاله الا والاحساس اللى عايش فيه او يمكن كل الاسباب اللى ذكرتيها مجتمعه مع بعضها ، جايز الله اعلم وجايز كمان الضغط الحياتى المتواصل هو دا السبب مع ايقاع الحياة السريع جدا يمكن مش بيحس بالسرعه دى اى واحد شغال شغل حكومى بعكس االشغل الخاص اللى بيتميز بايقاع سريع جدا جدا فوق الوصف مع ضغط عصبى برضو فوق الاحتمال ، بس الحمد لله على كل شىء احسن من مفيش .

شغلتك معايا ورغيت كتير اسف للاطاله

وتحياتى ليكى وانتظرى زيارة منى لمدونتك

محمد فوزى .

Hadota ... حدوتة said...

انت تنور المدونة
وهنتظر زيارتك
وافرش الارض ورد وكده
بس ياتى هتيجى ولا ظروف الحياةة هتنسيك
؟

tota said...

احيانا من كتر مابنستني السعاده بتفقد مذاقها عندنا نفضل نستني وعايشين عمرنا نستني امتي نحقق الحلم ده ولما يتحقق مش بنحس بالسعاده لطول الانتظاراو ممكن مش بنصدق
اتمني ان ربنا ينولك الاحساس بالسعاده ومايحرمكشي منه ابدا وسلامي ليك وتحياتي علي مدونتك اللبقه كصاحبها
تحياتي

رينـــــــــــا said...

اين انت
اهذا اعتصام؟

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

حدوته :

اخجلتينى والله بكلماتك الجميله انا عمى ما اتأخر بس والله اللى بجد بيأخرنى ظروف شغلى مش راسى فى مكان ابداااا بس انشاء الله من غير حلفان ولا وعود هتلاقينى انشاء الله موجود عندك

وعذرا للتأخير

محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

tota :

يا فندم ميرسى جدا جدا دا اللباقه دى بس من ذوقك الرفيع ،

ويارب ديما يسعد ايامك كلها وربنا ينولك كل اللى بتتمنيه

ولو بطلنا نحلم نموت

تحياتى ليكى

محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا :

يا فندم هذا ليس بالاعتصام او بالاحتجاب انما هو توقف فجائى بسبب ظروف العمل ولما صدقت يوم الجمعه والسبت ييجو اديتها نوم وخروج والحمد لله انشاء الله عمرى ما اغيب انا موجود دايما تحت النظر يا فندم ، انت بس قول جزر هتلاقينى فى الحال .

تحياتى

محمد فوزى

شيماء الجيزى said...

عارف
اتمنى .....ان اكون
ولونى عارفه امتعاضى واعتراضى ..وشكرى
الا انى ..لو وصلت لمرحلة الرضا
هكون

...............

اتمنى انك تكون

ليا سؤال
محمد فوزى
انت محمد فوزى ...السيد الرئيس
فى منتدى
دار ليلى للنشر والتوزيع؟
ام مجرد تشابه اسماء
وطرق كتابه؟

تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

شيماء الجيزى :

دا مجرد تشابه اسماء فقط ويارب يسمع منك وابقى حتى محرر ومش رئيس تحرير

انا هاتجنن وحد يفهم قلمى ، بجد دعواتك لى

تحياتى يا شيماء وربنا يكرمك يارب وتحققى امنياتك واحلامك

محمد فوزى .

رينـــــــــــا said...

حمد الله على السلامه
كنت فكراك اعتزلت :D

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا :


الله يسلمك يا جميل ، انا ما اعتزلتش ولا حاجه انا لسه اصلا فى الناشئين

ربنا ما يجيب اعتزال

ميرسى لسؤالك بجد انا فرحان جدا انك بتطمنى على من وقت للتانى

تحياتى يارينا

محمد فوزى

gohayna said...

عارف ليه مش سعيد

عشان لسه ممضتش عقد الزواج

هو دا اكيد الي ناقص

او ما تمضيه وتسعد بحياه جديده ومختلفه حتحس بطعم كل الاشياء

حتحس بطعم شغلك عشان خاطر حبيبتك ومستقبلكوا سوا

هتحس بطعم الشقه الي هتكون متنواجدين فيها ان شاء الله سوا

وتحلم بالسعاده في كل ارجائها

بلاش تخاف اكتر من الازم

احنا دايما اتعودنا وقت الفرح نزعل

وقت الاطمئنان نخاف

دي طبييعتنا دايما


ربنا يوفقك في كل شيء بتعمله

تسلم ايدك
تحياتي

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه :

يمكن بجد سبب خوفى هو ارتباطى الطويل بانسانه ولسه حياتنا مع بعض ما اتحددتش يمكن قصه حب طويله اوى اوى كنت لسه بفكر فى انى اكتبهالكو لانها تتحكى الحقيقه ونفسى تشاركونى احساساتى لانى بجد بعتبركو من اقرب الناس لى واحبهم لقلبى ، احاسيس كتييييييير جدا ومتناقضه ويمكن سبب شرودى دا هو احساسى بالخوف من المستقبل جايز ، كل اللى بتمناة ان بجد بالى يرتاح شويه وتفكيرى يهدا احسن دماغى بجد تعبانى من كتر التفكير انا حاسس انى عاوز اعمل ريستارت لعقلى احسن خلاص هنجت

وميرسى لذوقك يا جهينه ويارب دايما الاقيكو كدة اخواتى وواقفين معايا

محمد فوزى

semsem said...

الحمد لله كما ينبغى لجلال وجه وعظيم سلطانه