Monday, June 18, 2007

وصلنا لفين ؟


الموضوعيه ( التدوين والموضوعيه )

تعريف الموضوعيه بأسلوب سهل وبسيط هو قيام الانسان بتفهم كامل لحريته وامتلاكها ومن تفهمه لحريته هايقدر يحكم على اى شىء فى الدنيا بدون اى تحيز او بدون اى هدم بمعنى مثلا

ناخد مثال على التدوين : التدوين دلوقتى شىء جديد دخل حياتنا وخاصه لاصحاب المواهب اللى موش عارفين يظهروا مواهبهم للناس لاسباب كتير عدم اهتمام الناس بالمواهب دا غير صعوبه اظهار الموهبه سواء على المستوى الاعلامى او بينا وبين بعض كشباب ، طيب دلوقتى اصبح الوضع مختلف اصبح بعد انتشار الانترنت ببشاعه وسهوله تقصى الحقائق والمعلومات وسهوله عمل مدونات وفى ظل الحركه الجديدة دى حصل ايه

بدايه التدوين ونهايته؟

تعالو كدة نشوف ممكن يحصل ايه

عملنا ايه بالتدوين ؟

هل استخدمناة استخدام جيد ام استخدام سىء ؟

هل قلنا اللى جوانا بجد ولا تعليقاتنا كانت من باب المجامله علشان اللى انا داخل اسيب عندة تعليق يدخل ويسيبلى تعليقه , وطبعا مستنى تعليق حلو يشرح القلب ومايعارضنيش فى اى كلمه قلتها ولو كانت مالهاش اى لازمه ؟

اتكلمنا بموضوعيه بجد ؟ ولا خفنا من بعض موش لازم من حد يعنى ؟

هل كل المدونات هادفه ولا نصها هادف ونصها هايف ؟

مين أثر فينا بكتاباته ومين جاملناة ؟

اسئله كتير شاغله بالى

ممممممم اة عذرا لانى موش مرتب افكارى انا بتلقى كل الافكار اللى بتمليها على دماغى حاليا

فيه ناس بجد عملت مدونات بتتكلم فى اى حاجه وفى كل حاجه ومش عارفه هى عملتها ليه ، وماله بس ليه مانخليش لينا هدف ! ناس كتير ما سألتش نفسها انا قررت اعمل مدونه ليه ؟.

طيب بموضوعيه شديدة انا شفت ناس بتكتب حلو جدا جدا جدا لكنها بتتجه اتجاهات غريبه وحصرت نفسها داخل اتجاة معين وبجد صعبان على موهبتهم جدا ا لانهم بيتجهو اتجاة مش تمام مش قاصد اتجاة سياسى او دينى يكون سىء لاء بالعكس

اتجاة حياتى اوى دنيوى اكتر من اللازم يعنى خلى ليك ميل واتجاة بس مش داخل تشتم فى حد تانى وخلاص بمعنى : مثلا ست مش طايقه جوزها داخله تشتم الرجاله وصباح التصفيق الحار والله عليكى ياست وكسبتى بالضربه القاضيه او راجل يشتم الستات او واحد عامل مدونه مقرفه على حد تعبيرة هو شخصيا برغم ان كتابته حلوة وفكرة جميل الا انه عامل مدونه حبا فى القرف ، وواحد بكتب وفرحان انه بيكتب وهو عامل دماغ ولو حد عارضه يبقى ضيع الدماغ ، وناس داخله وظيفتها التصفيق الحار لا ليها رأى ولا اى حاجه بيهتف للهتاف فقط
وواحد ساب التدوين خالص وزهق من الناس ، وناس تقول مدونه نضيفه ومدونه غير نضيفه ، وتاجات رايحه جايه بالهبل لناس من ناس مجامله تحس ان انت قاعد فى فرح شعبى وواحد بيمسى عليك بحجر معسل ولازم تشربه ، وبنات و شباب فاضيه من جوة .

المحصله: دلوقتى بجد فلترنا المدونات وعرفنا مين هايعيش ونفتكرة ومين مش هانعتب باب بيته او مدونته، ناس هاتقولى انت مين علشان تصنف المدونات اقول انا من حقى لانه رأيى وانا حر زى ما انت حر تدخل او ماتدخلش عند اى حد .

بجد يا شباب كلنا هربنا للمدونات علشان نتناقش ونتكلم ونتفاهم ونتخاصم ونتصالح ونختلف فى الرأى بس لما يكون فيه رأى، عاوزين نخرج من اللى بنشوفه برة ياريت نبعد عن التزييف وعن التصفيق وعن الطبطبه علشان تعيش المدونات وتكبر ونكبر معاها بعقولنا وبفكرنا عاوزين نتكلم فى موضوعات مهمه نهزر نضحك نفضفض بس يكون عندنا فكر ثقافه نعلم بعض نتجمع ونتقابل ونعمل حفلات
ايه المانع ، عاوزين ان المدونات تكون مكان محايد لا فيه اتجاهات ولا اغراض غير غرض واحد حبنا للعلم للمعرفه للفضفضه
وحبنا كشباب لبعض نفيد بعض ونفيد اللى هايقرأ ، وتحياتى لكل انسان بيكتب موضوعات تفيد وتهم كل انسان، تحياتى لكل انسان وانسانه فكر وتعب وكتب موضوعات بجد اضافتلنا شىء ، بجد انا بتعلم من ناس كتير على المدونات
افكارهم حلوة وارأهم جميله ويارب يارب من احسن لاحسن .

محمد فوزى

10 comments:

ياسر سليم said...

السلام عليكم

أزيك يا استاذ محمد ..

الاول انته مضلمها كده ليه ؟
انته عامل الخلفيه سودا وكمان الكتابه بالاسود .. فاللى بيدخل ما بيشوفش كلام ... يعنى لازم يعلم على الكلام عشان يبان ..
تانى حاجه الموضوع اللى انته اتكلمت فيه ده تمام وميه ميه ومش بقولك كده عشان تدخل تسيبلى تعليق :)
انته عارفنى .. لما الزجل لقيت فيه حجات مش موزونه قلتلك علطول ..
لكن انا فعلاً بلاقى ناس تسيبلى تعليق عباره عن كلمة واحده وماببقاش عارف هو كده قرا اللى كتبته ولا بيشتغلنى وخلاص ..
والنهارده انا فعلا اضايقت ان فى بنتين انتقدونى .. بس اتضايقت عشان هما بينتقدوا للنقد وخلاص .. يعنى مش مثلا يقولوا كده وحش والاحلى انه يكون كده .. فهمتنى ..

تحياتى ليك يا استاذ محمد

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ياسر سليم :

عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، بدايه احب استأذنك يا ياسر فى حاجه بلاش استاذ محمد دى احنا كلنا اخوات وتقريبا اعمارنا قريبه من بعضها تانى شىء بلاش تخليها رسمى كدة خليها محمد او حتى قولى يا فوزى ،

انا والله مش مضلمها ولا حاجه يا ياسر هى جت كدة انا بحب الاسود وقار برضو عموما ياباشا نغيرو انت تأمر .

والله ياياسر هو دا اللى بتكلم فيه زيك تمام ان انا بشوف الكلام دا على مدونات تانيه كتير تحس بأنك وسط شلل وتجمعات وتصقيفه امال تشجيعه امال ومحدش فاهم حاجه ، طيب ازاى بنعيب على الكبار وبنقول دنيا مليانه كدب وزيف وتجميل وتضليل واحنا بنقع فى نفس الغلط ارجو ان الناس كلها تفهم زى ما انت فاهم ومحدش يتصور انى بهدم او بنقد للنقد وخلاص لا ابدا والله وربنا
اعلم بما فى النفوس .

وشكرا لتفهمك وزيارتك الجميله يا ياسر وتحياتى

محمد فوزى .

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم
اللهى وانت جاااااااااااهى تلبس نضارة علشان العمى اللى احنا فيه دا تحس بيه :PP:P:P
ايه يابنى هى ناقصه عمى
فتح الالوان كدا الدنيا وردى والله
مش بدعى عليك بس اللهى يكرمك النضرات غليت اعمل حساب اخواتك يعنى

ما علينا
ام هند ...خلينا نتكلم جد بئا شويه
بص بئا ياسيدى
انت ممكن يكون عندك حق جدا جدا فيما تقول
ودى وجهه نظر تحترم جدا
بس انا ليا وجه نظر اخرى مختلفه يعنى اسمحلى
انا من وجهه نظرى ان المدونه دى عبارة عن كشكول كدا محتفظين بيه زى بتاع ثانوى كدا..فاكره؟
بتاع المذكرات والكلام دا
يعنى من حقى انى اكتب كل اللى انا عايزه شويه بهبل شويه بكتب مشاعر جوايا
شويه اكتب حاجات حصلتلى
شويه اهزر واضحك ..لان المدونه دى انا دا اللى بيحصلى وعايزة اسجله وبيكون بعد كدا ذكريات ليا ان كانت حزينه او سعيدة
انت بتقول لازم نفيد ونستفيد عندك حق جدا
بس احنا كدا هنحصر الناس فى اننا نحول المدونات لمكان لقرأه المقالات
ودى ماليه النت يعنى
مواقع فيها مقالات واخبار وقصص وحكايات بتعبر عن الموقع بتاعه

لكن المدونات اللى هى احنا دى بتعبر عن افكرانا ومشاعرنا هزارنا فرحنا زعلنا مش المفروض نحصرها فى قالب واحد بس

بس اكيد مفيش مانع اننا نفيد ونستفيد
وانت بئا لما بتدخل بلوج معين مش بيعجبك بتنسحب ومش بتعلق او العكس

الناس عندها كبت يابنى عايزة تخرجه فى اى صورة كان واحنا بنشارك بعض الكبت دا

بالنسبه بئا للتعليقات انا معاك جدا ان فى كتير منها بتكون مجامله

بس بردوا خلينا نبص ليها من ناحيه
الكلمه الطيبه صدقه

ايه الرغى دا كله
انا رغيت كتير اوى ياله علشان مش تزهق
كفايه بئا سلام

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا :

غلاباويه غلاباويه صحيح ، اولا كل اللى قلتيه مايثبتش غير شىء واحد هو اننا متفقين فى الرأى يمكن انتى موش واخدة بالك ، معاكى ان المدونه زى كشكول بنكتب فيه مذكراتنا ويومياتنا بس شىء طبيعى اننا نكتب ماهو مفيد لكن بجد فيه ناس بدون هدف انتى يا رينا عارفه طريقك عارفه انتى بتعملى ايه وبتكتبى ايه وليه وازاى لكن فيه ناس مالهاش لا فى الكشاكيل ولا الكراريس ولا تعرف يعنى ايه يوميات ، بجد كلنا عندنا كبت وحابين اننا نهزر انا برضو لسه شاب وسنى لسه بيلعب فى العشرينات واعتقد انى اجن من اى واحد منكم مش جدو يعنى ولكن برضو محتاجين نقطه تنظيم موش اكتر ، والله الموفق .

تحياتى يارينا

انا ماشى بئــــا

محمد فوزى .

رينـــــــــــا said...

:D:D:D:D:D
عرفت منين انى غلاباويه :P:P
هو انا لسه قلت حاجة يابنى:P
انا اصلا شغلتى الكلام
المهم
فين دا اللى اتفاق ان شاء الله
انا بقوووووووووووووول مش موافقه ان المدونه تبقى عبارة عن مقالات بتتكتب واحنا نقرا وخلاص
اللى عايزة اوصله سيتك ان احلى حاجة ان الموضوع مش مرتب
ليه بئا !!
قولتلى ليه
لان لما بيكون الموضوع مش مرتب كدا بيبقى احلى
مشاعر بتكون مش مترتبه
احداث انت مش مرتبلها

لكن نكتب نقول مثلا فلسطين والعراق على سبيل المثال
طيب ما هى اخبارهم فى كل الجرايد
نكتب مثلا عن كتب
طيب مهى الكتب فى كل حته

فخمتوا ولا نقول كمان!!!

ال متفقين ال
سلام

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

رينا :

انتى جايه تتخانقى ولاايـــه بئــــا؟

اهدى بس كدة ونتفاهم يا قرنى يا عبد العـــال واحد لمون هنا للاستاذة ، اولا انا مقولتش نحول المدونات لدفتر خانه او مكتبه او جريدة فيها الاحداث ونتكلم بلغه عربيه فصحى ونحط التشكيل
انا بقول نكتب زى مانحب ونقول اللى فى نفسنا بس يكون فى النهايه ليه هدففففففففففففف
فخيمتو خضرتك ولا نقول كمان ، انا موش ضد اننا نضحك ونهزر وقولت انا اكتر واحد بيحب الضحك والهزار والجنان
بس نتمتع ونستمتع ويكون لينا هدف برضو فى ذات الوقت موش اكتر من كدة
وبلاش تعارضينى انتى كدة بتخوفينى انتى اصلا غلاباويه زى اللى عاوز اتجوزها وربنا يستر لو مناقشتى معاها كدة هانعور بعض هى اصلا كمان فيلسوفه عصرها يقطع الحب وسنينه .
تحياتى

محمد فوزى .

gohayna said...

كل العلم معترضه علي الوان ايه العباره يا محمد

الخلفيه عشان سوداء واللون احمر قاني فالدنيا مزغلله شويتين


رينا هلكتني علي نفسي من الضحك

خمسه جد بقي

موضوعك جامد جدا

صحيح دلوقتي انتشرت حمي المدونات
اعداد مهوله وناس كتير
وكلو بيكتب

عارف كانهم كانو مكبوتين ومصصدقوا حاجه معلهاش قيود فكل واحد بينفس عن نفسه فيها

فيه ناس بخرج الي جواها صح
وفيه ناس بتعك الدنيا
وزي اي مجتمع فيه الحلو وفيه الوحش

برضه العلم الافتراضي دا بنفس الشكل

فيه النوعين

مهمتنا احنا بقي اننا نعرف نميز ونختار من الحلو عشان نستفيد

اما اوحش فحتي لو كان في الول ليه صوت وناس ملمومه حوليه

مسيره يخبو زي اي ظاهره وبتنطفي

ملهاش عمر يعني



تسلم ايدك يا محمد

وربنا يجعلنا من الناس الحلوه

تحياتي ليك جدا

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

جهينه :

مساء الخيرات اولا ، وثانيا تشريفك لينا شرف يا فندم انتو متعرفوش ان صداقتكو غاليه على جدا جدا وفعلا كلامك صح جدا جدا طبعا انتو من الصفوة انا مش بجامل او بقول كدة علشان انتى دايما مشرفانى انتى وباقى الاصدقاء لاء بالعكس علشان انتو ناس جميله اوى بجد وليكو فكر وهدف وكل كلامكو ليه معنى واتجاة ويارب دايما الاقيكو جمبى دايما فى الصح

وبعدين وصى صاحبتك رينا على علشان دايما معترضع على وعلى كلامى حتى معترضه على الالوان والصور وبتقولى انت مغمقها ،

واحب اقولك مبروك على ترجمه اخر موضوع ليكى للغه الالمانيه ويارب دايما للاحسن واشوفك كدة سفيرة مصر للشباب انشاء الله

تحياتى

محمد فوزى .

BaSsMa said...

انا سعيدة جدا اني بقرا كلامك ده
رأيك مهم وفكرك عميق بحييك على الموضوع ده
احنا للأسف حطينا نفسنا في مواقع وعملنا علاقات جميلة مع ناس قوقعتنا داخل دائرة ضرورة المجاملة والتأييد ساعات
اوقات بتمنى ماكونش بعرف اي حد في عالم التدوين عشان اقول رأيي بصراحة وبحرية واكون على طبيعتي زي مابحب لكن اكتشفت ان الواحد مش بيقدر يكون على طبيعته دايما خصوصا لما يتعرف على ناس ميحبش ابدا انهم يزعلو منه او يضايقو من كلامه
لكن مع كل ذلك انا لازلت متشبتة باني اقول رأيي بصراحة لكن ميكونش بحدة وميأثرش على العلاقة
:)

حسن ارابيسك said...

تحليلك وتشريحك للموضوع قيم ويستحق كل تقدير واحترام
بما معناه انك مش بدون وخلاص انت بتبحث بموضوعيه عن خلفية اللي احنا بنعمله ده واحنا عارفين بنعمل ايه والهدف من وراه ايه ..الخ
الحقيقه كل ده إن دل يدل على عقليه موضوعيه تحترم ما تفعله وتحترم مايفعله الآخرين بموضوعيه أيضا
الحقيقه أعجبني شعرك لكن كلمات البوست الأول أنا لا أعرف أنت تضعها تحت اي تعريف لذلك لن اعلق عليها الأن حتى لا اسبق الاحداث

شكراً للسماح لي بالتعقيب


دعوة لزيارة مدونة شاعر تستحق الزيارة

http://mosaiiic.blogspot.com/