Tuesday, January 13, 2009

دمعـــه فرار


دمعة فرار

دمعة فرار وسط النهار

شقت طريق جوة المدار

تنزل وتغسل الخيانة وكل عار

تنزل وتكوى بحزنها جروح الصغار

تغسل ذنوبنا وتفريطنا فى حق القرار

وسط الحصار تنزل دموعنا تفر .. تهرب

وسط الحصار الدمعة لينا المهرب

الدور يقرب .. والصعب يصعب

لما كل الأخوة تهرب

لما كل كبير وقائد يبقى عقرب

مستنى لما اخوة يدوخ يلدع ويهرب

معرفش انه جبان كبير ونهايتة أصعب

والتاريخ عمرة مايكدب

يا صهاينة كل خداعكوا ومكركوا مذكور زمان

لما رسولنا عانى منكوا سنين زمان

لكن بنصرة ربنا ظهر الجبان ... وسط الميدان

فاصبروا أمه محمد وصابروا وكبروا وهللوا

وادعوا بكل شجونكم وأوقفوا عمر الزمان

بكرة الميدان الفيصل .. وبكرة نهاية المعركة

يكون معادها ساعة الأدان

صلوا صلاة مودع واستبشروا

لكن محدش فيكوا شاف .. فين الإمام !!!

17 comments:

Beram ElMasry said...

اخى . انا من اهوى ومن اهوى انا
اهلا بالشاعر الجميل احسنت ، (لكن محدش فيكوا شاف .. فين الإمام ( !!!
فين دى هية المشكلة
تحياتى

مهرة سالم said...

السلام عليكم...
أبدعت كما عودتني دوما أخي..
........
الدمعه
هي فعلا سبيل الهرب الذي علينا إنكتب
.......
أين الإمام
ومن
الإمام...
هل سنظل نسأل إلى يوم القيام ياترى؟؟؟
...........
دمت بخير

Empress appy said...

حلوة اوى وفعلا هيجى اليوم ده بس امتى بقى مش عارفين

Asmaa Fathi said...

كلمات جميلة

نابعه من قلب من الحزن ثار

اوصابه من الهوان انكسار

وغطى وجهه علشان يدارى العار

اصله مكسوف . . . مقهور . . . بعد الحصار

تقبل تحياتى

***جنـــــــــــــــى***

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عمنا بيرم المصرى :

سعيد جدا جدا بزيارتك لى وسعيد بإطرائك على كلماتى

ينقصنا يا عمنا فى زمانا إمام قائد مصلح ، مفكر يعون بصفات خاصة

مفكرا واعيا محاربا يملك مفردات تقويم المعوج فى حياتنا

اين هو ؟؟؟ لا يتوقف السؤال ولا يتوقف الأمل فينا عن البحث عنة

لك منى كل التحية

إبنك : محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

نهار:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة اختى العزيزة

جزاكى الله خيرا على كلماتك الجميلة

سنظل نسأل دوما عن الإمام عن المفكر الواعى المحارب ولكن !!

لن نمل ولن يخذلنا الأمل عن إنتظارة

وكما قلت من قبل يمكن يكون إبنى يمكن إبنك المستقبل بيدى الله

لكى منى كل التحية أختى العزيزة

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

appy :

سعيد جدا بمرورك الجميل

هاييجى اليوم اختى العزيزة ومش هايقتلنا اليأس والملل من إنتظارة وإقرى التاريخ اللى هايعيد نفسة

ولكن لن يغير الله مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم

تحياتى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

gana:

اهلا بيكى فى مدونتى

شاعرة انتى ايضا وكلماتك رقيقة جدا

لكى منى كل التحية وانتظرى زيارتى انشاء الله بمدونتك

تحياتى

وينكى said...

:'(

رابطة هويتي اسلامية said...

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

مهرة سالم said...

السلام عليكم...
أطلت الغياب ..
طمنى عنك..

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

نهار:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

انا شاكر جدا لسؤالك عنى

اطمنى انا بخير والمانع خير انشاء الله

هاتسمعى خبر حلو قريب جداااااااااااااا

تحياتى

وينكى said...

هههههههههههه
يا أبيه يا أبيه
انا عارفه الخبر الحلو
اقول أقول؟
:P
( وش بيبتسم بخبث)

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

وينكى: حبيبة الكل

ههههههههه جاوبى يا لمضة عالأستاذة

قولى قولى الخبر واعلنية انا هاسيب الانفراد بالخبر لوكالة وينكى للدعاية والاعلان

تحياتى يا بنوتة

وينكى said...

ميرسي ميرسي
يا نااااااااس ياهووووووووووه
ياشعب البلوجراوية
فيه عريس جديد هنا هايخش دنيا قريب
كلنا وف نفس واحد نقوله
لولولولولولييييييييييي
الخبر ده هاينزل عندى بالبنط العريض لما ربنا يتمم على خير
وابقى افتكرها بس
:D

Unknown said...

إحنا كده داخلين على شغل أدباء كبار
:)

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عاليا :

يا فندم لا أدباء كبار ولا حاجة دا كلة من ذوقك يا فندم

طمنينا عليكى

تحياتى