Tuesday, November 11, 2008

حرية الإختيار


تتملكنى أفياض من الأفكار



وأنهار من رؤى بالليل وبالنهار



شذرات من الماضى



تعصفنى كالإعصار



حنين لأيام مضت تغمرنى



تأخذنى بعيدا عن سماء الأرض



وتلقينى فى عمق البحار



وأغرق فى ماض حزين



وأسبح فى مدار



أطوف حول ذكرى تحرقنى بنار الشوق



كالفراشة تحن لنور ساطع



لكنه فى الحق نار



لكنها لا تتوب وتدور حولة



بتصميم وإستمرار



ولا تزال تسبح وسط اللهيب



لا تعرف معنى اليأس أو الإنهيار



لكنها بشوقها الجماح الفياض



لا تتألم من النار إنما

من ذكريات كأنها تسبح ضد التيار



فلا رجوع ولا أعذار



ليس سوى الوصول الوصول



لحـــرية الإختــيــار



فيض من الأنوار والراحة والإنتصار




11 comments:

مهرة سالم said...

الذكريات...
ندور في فلكها ...
وهيهات أن نفكر للحظات...
أنها محرقه.....
..........
جميل هو الشعور بأن بيدك حرية الإختيار..
والأجمل أن تختار فعلا...
.........
دمت مبدعا

م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
ارسل ميلك اذا كنت ترغب في وضع البنر نرسل لك كود البنر

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

m.k

دمتى بألف خير ومتواصلة دائما

سعيد جدا بتعليقاتك الجميلة

تحياتى

maha zein said...

طالما الذكريات تعباك اوي كده
انساها
او حاول متفكرش فيها
وفكر فى اللى جاي
وخليه احسن

والفراشة بتقرب من النار فى اعتقادها انها نور...لكن للاسف اول لما تقرب مبتلحقش حتي تندم علي عملتها

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

maha zein:

مهما حاولنا النسيان ، تلاحقنا بعض من ذكريات ، تدغدغ مشاعرنا بالهموما وأحيانا نضحك على سذاجتنا فى الماضى

وأحياننا نندم ، لكن عزاؤنا هو ان اليوم سيصبح يوما هو ايضا ذكريات فى المستقبل

لكى منى كل التحية وشرفت بزيارتك

عاشقه وغلبانه said...

اوقات يبقي الماضي احلي مافي حياتنا
واوقات بتمني افقد الذاكره

بس برجع اكتشف ان الدنيا ماشيه واني ماينفعش افقد الذاكره ولا اعيش في الماضي
نحياتي لحضرتك...

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

عاشقة وغلبانة :

سعيد بمرورك

الماضى جزء من حياتنا لأن حاضرنا بكرة هايكون ماضى هو كمان علشان كدة لازم نعدى بمركب حياتنا فى بحر الماضى علشان نوصل للحقيقة الوحيدة ان الحياة كلها عبارة عن رحلة وانها مش هى النهاية هى مجرد جسر يوصلنا للنعيم والجنة

كل التحية ليكى ومنتظرك دوما


محمد فوزى

Empress appy said...

ما تودى وشك الناحيه التانيه انساها انسى الذكريات المؤلمه
لو هتقدر تتخطاها عدى عليها يا محمد وسيبها

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

appy:

appy الجميلة دايما

وديت وشى والله يا أبى بس دى تجارب قديمة مقدرش ما اطلعكوش عليها

دا انا ، حد ينسى كان فين وبقى فين

دا بس علشان يقول الحمد لله

والحمد لله دايمـــــــا واقف جمبى اوى اوى اوى

تحياتى ليكى يا جميلة الجميلات ( قلبا وقالبا طبعا )

momken said...

الماضى ببساطه هو تاريخ حياتى

لو اتمنيت انسى الصعب الى فيه يبقى هنساه كله

وطبعا محدش يقدر يعيش بدون تاريخ

لكن لازم تاخذ افضل مافى هذا التاريخ
ونحوله فى صوره دروس وعبر
تمدنا بمعلومات لنكمل باقى الحياه بهدؤ

البوست جميل
تحياتى

mera said...

هاى محمد
انت بجد مبدع جايز لو كنت مش اعرف اخبارك كنت عرفت اعلق بس ...انت ازاى عارف توصل احساسه بالصدق ده ما شاء الله عليك ربنا يحميك,, والاهم يريحلك قلبك
على فكره انا دخلت للمدونه من جوجل دخلنى على كنت خلاص كنت فاكرها دى اخر حاجه وسبتلك كومنت هناك
اختك الصغنونه..ميرا المصريه